Wegbebakening in België in een Europees toekomstperspectief.

Author(s)
Rooten, C. van
Year
Abstract

Wegbebakening in het algemeen richt zich tot de weggebruiker; het is een uitgelezen manier van communiceren en kennis geven. Bovendien speelt zij een belangrijke rol in de veiligheid, mits zij voldoet aan de volgende criteria: · zij moet begrijpelijk, continu en geloofwaardig zijn, dit wil zeggen relevant en in samenhang met de omgeving die de bestuurder waarneemt; · zij moet vooral een goede "leesbaarheid" van de weg bevorderen. Zichtbare en leesbare bebakening zijn van fundamenteel belang op elk uur van de dag of nacht, en bij elk weer. Wegbebakening (verticaal of horizontaal) zal goed zichtbaar en duidelijk leesbaar zijn als zij goed is opgesteld, goed onderhouden wordt en gebruik maakt van materialen met hoge prestaties, die vierentwintig uur per dag en in slechte weersomstandigheden zichtbaar blijven: - fluorescerende folies van klasse 3 om de zichtbaarheid bij dag, bij dageraad en bij avondschemering te verbeteren. Zij worden reeds op ruime schaal gebruikt bij werken in uitvoering (Vlaanderen en Wallonië) en vinden ook toepassing in vaste bebakening, onder meer om ongevallenconcentratiepunten, scholen, enz. te signaleren; - wegmarkeringen die bij regenweer zichtbaar blijven; · tenslotte verschaft een samenhangende bebakening de weggebruiker onmiddellijk inzicht in zijn context en situatie, waardoor hij de informatie tot een zo veilig mogelijk gedrag kan verwerken. Wegbebakening is dus verre van gewoon decor of "bovenbouw". Evenmin vormt zij, zoals sommigen denken, een inbreuk op de persoonlijke vrijheid doordat zij de snelheid beperkt of verkeer of parkeren verbiedt. Zij is een zeer belangrijk onderdeel van het weggebeuren, waaraan totnogtoe jammer genoeg niet steeds de gewenste aandacht en nodige middelen zijn besteed. In vergelijking met klassieke wegbebakening, die vrij goed bekend is en beheerst wordt, moet het aanduiden van werken in uitvoering op Europees niveau nog vooruitgang boeken en genormaliseerd worden. Ook wegbebakening op gemeentelijk niveau behoeft een beter beheer om meer tegemoet te komen aan de vraag. Behalve deze twee onderwerpen komen in deze bijdrage ook nieuwe technologieën aan bod, zoals de nieuwe toepassingen van dynamische verkeerstekens en de gevolgen daarvan. (A)

Request publication

2 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20011322 ST [electronic version only]
Source

Brussel, Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw O.C.W., 2000, 15 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.