Gemeenten en provincies beheren meer dan 90 procent van het totale Nederlandse wegennet. Met het onderhoud en de aanleg van dit omvangrijke wegennet zijn hoge kosten gemoeid: gezamenlijk besteden provincies en gemeenten jaarlijks ongeveer vijf miljard euro aan het wegbeheer. Het is de verwachting dat deze kosten de komende jaren flink zullen toenemen, onder andere vanwege achterstallig onderhoud, een toenemende verkeersintensiteit en omdat de technische levensduur van veel kunst-werken ten einde loopt. Verhoging van de doelmatigheid van het wegbeheer kan helpen om deze kostenstijging te beheersen. Centraal in deze studie staat de doelmatigheid van het decentrale wegbeheer in de periode 2008-2014. Voor alle gemeenten en provincies zijn hiervoor gegevens verza-meld over de jaarlijkse kosten, geleverde productie en relevante omgevingsfactoren. Vanwege de onbetrouwbaarheid van de gegevens over de kosten van het provinciale wegbeheer, bleek het niet mogelijk de kostendoelmatigheid hiervan vast te stellen. De doelmatigheidsanalyse beperkt zich daardoor dus tot het gemeentelijke wegbeheer. De toegepaste methode schat voor iedere gemeente de laagst mogelijke kosten van het wegbeheer in en zet die af tegen het werkelijke kostenniveau. Daarbij wordt rekening gehouden met de invloed van de lokale omgevingsfactoren, zoals de bodem-kwaliteit en stedelijkheid. De analyse levert inzichten op in de gemiddelde doelmatig-heid van gemeenten, welk verbeterpotentieel er nog is en hoe groot de onderlinge verschillen zijn. (Author/publisher)
Abstract