Wegeninventarisatie Winterswijk-Oost. In opdracht van Dienst Landelijk Gebied in de provincie Gelderland.

Author(s)
-
Year
Abstract

In het Structuurschema Groene Ruimte zijn een aantal gebieden in Nederland aangemerkt als waardevol cultuurlandschap (WCL). Het grondgebied van de gemeente Winterswijk is vrijwel volledig gelegen in een dergelijk WCL-.gebied. In dit WCL-gebied is ook het landinrichtingsproject Winterswijk-Oost gelegen. Het projectgebied valt volledig in de gemeente Winterswijk en ligt ten Oosten en zuiden van de stad Winterswijk. De oppervlakte van het landinrichtingsproject bedraagt ca. 7000 ha. De lokale ontsluiting wordt gevormd door een relatief dicht netwerk van verharde en onverharde wegen gelegen in het waardevolle cultuurlandschap. Ten behoeve van de planvoorbereiding van de herinrichting Winterswijk-Oost is er behoefte aan een inventarisatie van de kenmerken van de bestaande openbare wegen in het gebied. Met name is er behoefte om naast allerlei civieltechnische kenmerken de landschappelijke kwaliteit van de wegen vast te leggen. Na een globale beschrijving van het gebied in hoofdstuk 2 en de raamontsluiting in hoofdstuk 3, wordt er gestart met een beschrijving en analyse van de gegevens van de wegen, fietsvoorzieningen, de landschappelijke waardering van de (plattelands)wegen, de aanwezigheid van wegbeplanting, de toestand van de bermen, de verkeersveiligheid en de veronderstelde situatie rond het eigendom, beheer en onderhoud in hoofdstuk 4. In hoofdstuk 5 wordt een samenvatting gepresenteerd van alle geconstateerde knelpunten en in hoofdstuk 6 worden doelstellingen geformuleerd die op deze knelpunten zijn gebaseerd. De belangrijkste knelpunten worden geconstateerd op het gebied van de verkeersveiligheid. De gemeente Winterswijk wordt gekenmerkt door een stijgend aantal verkeersslachtoffers. Een belangrijk deel van deze verkeersongevallen met slachtoffers gebeuren op wegen buiten de bebouwde kom. Alle beschikbare middelen moeten worden ingezet om deze negatieve ontwikkeling in de leefbaarheid voor de bewoners in het gebied te doorbreken. Verder is geconstateerd dat in het net van fietsvoorzieningen nog belangrijke schakels ontbreken. De rapportage wordt besloten met het doen van een aantal aanbevelingen in hoofdstuk 7. M.b.t. de planvorming wordt aanbevolen enkele verkeerstellingen in het gebied uit te voeren en ter verhoging van de verkeersveiligheid een nadere analyse uit te voeren van de verkeersongevallen ter plaatse van de knelpuntlocaties teneinde passende maatregelen te kunnen nemen. Van belang in deze rapportage is de toepassing van een nieuwe methode voor de landschappelijke waardering van plattelandswegen. Deze methode blijkt een nuttig instrument te zijn voor de verdere planvorming m.b.t. aanvullende wegbeplanting en voor de wegbeheerder m.b.t. toe te passen verhardingsconstructies bij groot onderhoud. Het doel van deze nota is het inventariseren en analyseren van de kenmerken van de bestaande openbare wegen, in het gebied, waarbij specifiek aandacht wordt geschonken aan de landschappelijke waarde van de platteland.swegen. Op basis van deze analyse moet duidelijk naar voren komen welke knelpunten worden gesignaleerd en in welke doelstellingen dit resulteert. Indien de inventarisatie niet volledig is, dient aangegeven te worden wal hiervan de verkeersicundige redenen en consequenties zijn. (Author/publisher)

Request publication

12 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20012017 ST [electronic version only]
Source

Amersfoort, Hauptmeijer Verkeer, 1998, 23 p. + app., + krtn.; Projectnummer 9818

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.