Wegenstructuurplan Nijverdal/Hellendoorn : beleidskader en probleemanalyse.

Author(s)
Buro voor Verkeerskundige Advisering BVA
Year
Abstract

De maatschappij wordt de laatste jaren met een groot dilemma geconfronteerd:. hoe gaan we om met 'mobiliteit'. Enerzijds is er de wens om aan de (groeiende) mobiliteitsbehoefte tegemoet te komen,. zeker binnen een Europa waar de grenzen worden opengesteld en een sterke economische ontwikkeling op gang zal komen. Anderzijds zijn er grenzen die worden bepaald door de natuurlijke leef- en woonomgeving. Nu al worden normen die worden gesteld aan leefbaarheid, natuur en verkeersveiligheid veelvuldig overschreden. Voornoemd dilemma doet zich op verschillende schaalniveaus voor: Europees landelijk, regionaal en lokaal. Ook de gemeente Hellendoorn loopt hier tegen aan. Problemen waar de gemeente mee wordt geconfronteerd zijn een matige (regionale) ontsluiting, een toenemende verkeersdrukte, de gevolgen van ruimtelijke uitbreidingen, verkeersproblemen in het centrum, verkeersonveiligheid, problemen in het buitengebied (landbouwverkeer), aantasting van natuurgebieden door het gemotoriseerd verkeer en geluidshinder. Naast genoemde problemen op het gebied van verkeer en vervoer spelen in Hellendoorn ook nog tal van andere zaken. Hiernaar is onderzoek gedaan in het kader van de Strategische beleidsvisie (Buck Consultant, 1995). Uit deze studie kwam onder meer naar voren dat de structuur van de landbouwsector zwak is, het toeristisch product is verouderd, er weinig hoogwaardige werkgelegenheid is en het kernwinkelgebied onvoldoende kwaliteit heeft. Als uitkomst kent de studie van Buck een aantal actiepunten. Eén daarvan heeft betrekking op verkeer: het afstemmen van de functies van wegen op het gebruik ervan en het aangeven van noodzakelijke maatregelen was één van de aanbevelingen. Deze aanbeveling van Buck Consultants vormt de directe aanleiding voor het voorliggende plan. De gemeente heeft aan BVA opdracht gegeven om een wegenstructuurplan op te stellen en het communicatieproces rond de planvorming te begeleiden. (Author/publisher)

Request publication

9 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
972461 ST [electronic version only]
Source

Raalte, Buro voor Verkeerskundige Advisering BVA, 1997, 22 + krtn.; HLD-038

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.