Wegmarkering en verkeersveiligheid.

Author(s)
Schreuder, D.A.
Year
Abstract

Deelnemen aan het gemotoriseerde wegverkeer brengt risico's met zich mee. Het is bekend dat de risico's bij ongunstige zichtomstandigheden groter zijn dan bij droog helder weer overdag. Uitgedrukt in letselongevallen per afgelegde voertuigkilometer is het risico om als automobilist betrokken te raken in een ongeval bij duisternis en bij natte weg ca. viermaal zo hoog als het risico bij dag en bij droge weg. Er is veel onderzoek uitgevoerd omtrent de relatie tussen het zicht en het verkeersrisico; de rol van de visuele waarnemingen is daarbij duidelijk naar voren gekomen. Het is daarbij mogelijk gebleken om bepaalde objecten aan te wijzen waarvan de waarneming kritisch is in de zin dat het risico om in ongevallen betrokken te raken groot is wanneer deze 'visueel kritische elementen' niet- of niet tijdig worden waargenomen. Het hangt af van de manoeuvre die nodig is om ongevallen te voorkomen ('ontwijkmanoeuvres') welke voorwerpen als visueel kritische elementen dienen te worden aangemerkt. (Author/publisher)

Request publication

1 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20170625 ST [electronic version only]
Source

Land + Water, Vol. 28 (1988), No. 6 (juni), p. 45-53, ref.

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.