Werkplan 2013 Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland ROVZ.

Author(s)
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland ROVZ
Year
Abstract

De ingrijpende reorganisatie binnen de Provincie Zeeland zal zijn weerslag hebben op de samenstelling van het verkeersveiligheidsteam. Wat de gevolgen precies zullen zijn, wordt pas in de loop van het jaar duidelijk. Daar staat tegenover dat ons budget gelijk is aan dat van 2012 en dat we tot 2015 kunnen rekenen op eenzelfde bedrag. Dat zal betekenen dat activiteiten mogelijk worden uitgesteld of in een lager tempo worden uitgevoerd. Belangrijk is dat ons Beleidsplan Verkeersveiligheid 2010-2020 in zijn geheel overeind blijft, net als onze ambitie om het aantal vermijdbare verkeersslachtoffers terug te brengen naar nul. Samen met onze partners hebben we een aantal taken vastgelegd in het in 2012 ondertekende Afsprakendocument en daar zullen we ons aan houden. 2013 zal in het teken staan van met elkaar kijken hoe we de afspraken kunnen realiseren. Onze ambities en plannen waren tot nu toe gericht op het jaar 2020. Wellicht dat die in sommige gevallen wat later gerealiseerd zullen zijn. Toch blijven we niet stilzitten. We weten wat we willen bereiken. De kernteams zijn bezig met het opstellen van een prioriteitenlijst en we beginnen bovenaan. Hoe ver we komen met het afwerken van die lijst, is afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid tijd en geld. Een aantal activiteiten zal zeker op de afgesproken wijze doorgang vinden, zoals het diepteonderzoek naar fietsongevallen. Deze gegevens hebben we nodig om vervolgens de veiligheid voor fietsers in Zeeland te verbeteren. Wat betreft de ontwikkelingen op het gebied van verkeersveiligheid bestaan er grote zorgen over de registratie van ernstig gewonden als gevolg van een verkeersongeval. Het komende jaar denken we na over een alternatief voor de huidige registratie. Voor een goede onderbouwing van ons verkeersbeleid zijn correcte gegevens noodzakelijk. Als we niet langer kunnen beschikken over goede cijfers over slachtoffers, zullen we meer inzoomen op het monitoren van ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur en verkeersgedrag, zoals rijden onder invloed, het voeren van fietsverlichting, et cetera. Helaas is de trend op dit moment dat het aantal ernstig gewonden toeneemt. Het aantal slachtoffers dat overlijdt na een verkeersongeval blijft redelijk stabiel tussen de 18 en 30. Om daadwerkelijk stappen te maken richting nul vermijdbare verkeersslachtoffers, zijn verdergaande maatregelen nog steeds hard nodig. In de volgende hoofdstukken zijn per programma enkele activiteiten uitgelicht. In bijlage 1 zijn alle activiteiten en de daarbij behorende begroting opgenomen. Bijlage 2 vermeldt de samenstelling van ROVZ-plenair en de kernteams en bijlage 3 gaat over de subsidieregeling. (Author/publisher)

Request publication

3 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20130661 ST [electronic version only]
Source

Middelburg, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland ROVZ, 2013, 17 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.