De organisatie van het openbaar vervoer in Nederland is versnipperd. Om een 100% toegankelijk systeem voor iedereen te creëren, is nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen van groot belang. Teneinde de kosten voor het CVV te beperken en tegelijkertijd de minder validen zo zelfstandig mogelijk te laten reizen, is een goede toegankelijkheid van het reguliere openbaar vervoer een absolute must. Het West-Brabant initiatief toont aan dat samenwerking kan bijdragen aan een verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer. Een budget van € 7 miljoen zal de komende jaren worden geïnvesteerd om het OV in West-Brabant toegankelijk te maken, de eerste resultaten lijken positief. Diverse projecten hebben de nabijheid en beschikbaarheid van het OV vergroot, bushalten worden volgens de diverse reglementen en wenkenbladen aangepast en de gehele busvloot zal vervangen worden door 100% toegankelijk materieel. De bereidheid tot samenwerken, significante budgetten en een duidelijke verdeling van de verantwoordelijkheden en taken lijken de belangrijkste drijfveer achter het initiatief. Samenwerking is inderdaad topsport en kan wellicht als een van de belangrijkste succes- en faalfactoren van menig project (zowel in Nederland als daarbuiten) worden beschouwd. (Author/publisher)
Abstract