Wie 130 mag gaat niet per se 130 rijden.

Author(s)
Schreuder, A.
Year
Abstract

Verhoging van de snelheidslimiet op snelwegen naar 130 kilometer per uur heeft de afgelopen jaren niet geleid tot veel hogere snelheden. Ook is er geen verband tussen de verhoging van de limiet en het gestegen aantal dodelijke ongevallen op snelwegen. Wél waren veel wegen eigenlijk nog niet veilig genoeg ingericht voor de nieuwe 130-limiet, ondanks plannen hiertoe van het kabinet. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een langverwachte studie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar de effecten van het verhogen van de snelheidslimiet in 2012. Half maart 2020 is de maximumsnelheid overdag verlaagd naar 100 kilometer per uur om de uitstoot van stikstof terug te dringen. (Author/publisher)

Request publication

5 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20200361 ST [electronic version only]
Source

NRC, 19 juni 2020, Pp.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.