Wie ik ben en waar ik ga : advies over de effecten van veranderingen in demografie en leefstijlen op mobiliteit.

Author(s)
-
Year
Abstract

Mensen zijn altijd in beweging. Daarbij zijn ze vaak op zoek naar middelen om dat nog sneller, gemakkelijker of prettiger te doen. Technische innovaties hebben de mens in staat gesteld zich sneller en dus in dezelfde tijd over langere afstand te bewegen en sneller te communiceren. Ook de groei van de welvaart en veranderingen in omvang en samenstelling van de bevolking dragen bij aan de mobiliteit. Maar ook een andere kijk op en beleving van mobiliteit beïnvloedt het mobiliteitsgedrag van mensen. Gingen we vroeger dicht bij het werk wonen, tegenwoordig zoeken we eerst een leuke of voor tweeverdieners strategische woonplek en nemen het reizen naar het werk vice versa op de koop toe. Ook de digitalisering van de samenleving zal steeds meer invloed hebben op de wijze waarop mensen mobiel zijn. De Raad verwacht in de komende tientallen jaren veranderingen in de samenleving die van invloed zullen zijn op de mobiliteit. Het gaat hier om demografische ontwikkelingen, veranderingen in leefstijlen en sociaaleconomische veranderingen. Zo gaat de naoorlogse babyboom de komende jaren met pensioen en deze ouderen zijn aanzienlijk mobieler dan hun ouders destijds. De leefstijl van de jongeren, de zogenoemde nieuwe generatie, is een andere dan die van hun modernistische ouders en meer traditioneel ingestelde grootouders, wat kan leiden tot andere beleving van mobiliteit en tot andere keuzes. En op welke wijze gaan de ontwikkelingen in welvaart, inkomen en duurzaamheid de mobiliteit beïnvloeden? Worden deze ontwikkelingen niet of onvoldoende meegenomen in het beleid, dan bestaat het risico dat de verkeers- en vervoersystemen niet goed aansluiten bij de wensen, behoeften en beleving van de toekomstige gebruikers met alle nadelige gevolgen van dien. De Raad acht het dan ook zaak om inzicht te verkrijgen in de demografische ontwikkelingen en sociaaleconomische factoren én in de leefstijlen van de verschillende sociale milieus. Immers mobiliteit is — meestal — geen doel op zich, maar dient een doel. Het begrijpen van de achterliggende ‘beweegredenen’ van mensen biedt de mogelijkheid om het beleid daarop optimaal af te stemmen. De Raad wil met dit advies een aanzet geven om het mobiliteitsbeleid vanuit deze invalshoeken te benaderen. (Author/publisher)

Request publication

3 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20101941 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Raad voor Verkeer en Waterstaat RVW, 2010, 104 p., 49 ref. - ISBN 978-90-77323-19-9

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.