Zwarte punten, witte punten, maar voornamelijk heel veel grijs : over de effectiviteit van maatregelen.

Author(s)
Nuyts, E.
Year
Abstract

Zwarte punten ontstaan door een combinatie van structurele problemen en zuiver toeval. Ook zonder maatregelen volgt, voor elke individuele locatie, op een jaar met veel ongelukken vaak een jaar met minder ongelukken (regression-to-the-mean). Hierdoor wordt de effectiviteit van verkeersmaatregelen dikwijls overschat. We beschikken over formules die rekening houden met deze regression-to-the-mean, en de effectiviteit veel beter schatten. Deze formules werken op basis van het aantal ongevallen per zwart punt, en het gemiddeld aantal ongevallen per type locatie (bv. kruispunt, weg met beperking 90 km/h). Voor Vlaanderen moeten deze gemiddelde data dus bepaald worden. Zolang we deze niet hebben, kunnen we de effectiviteit van een maatregel enkel schatten, als we voldoende vergelijkbare zwarte punten hebben waar deze maatregel is toegepast, en voldoende zwarte punten waar nog geen enkele maatregel is toegepast. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/nl/modules/publications/st…

Request publication

7 + 13 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20041275 ST [electronic version only]
Source

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid bij Stijgende Mobiliteit, 2002, 9 p., 5 ref.; Intern document, Rapportnummer RA-2002-04

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.