Botonde Nieuwe Purmerweg te Amsterdam

Second opinion
Author(s)
Braimaister, L.G. & Schoon, C.C.
Year
Projectbureau Noordwaarts heeft de SWOV om een second opinion gevraagd met betrekking tot het ontwerp van een in december 2009 opengestelde dubbele rotonde (botonde) op de kruising van de Nieuwe Purmerweg met de Nieuwe Leeuwarderweg te Amsterdam. Bezwaren van een aantal buurtbewoners en gebruikers van de botonde tegen het uitgevoerde ontwerp waren mede de aanleiding voor het verzoek van projectbureau Noordwaarts. De bezwaren van omwonenden richten zich op het aan de zuidzijde gelegen fietspad dat als gevaarlijk werd beschouwd. Aan de hand van een schouwing ter plaatse en bestudering van het ontwerp zijn bevindingen opgesteld en voorstellen voor verbeteringen gedaan. De vraagstelling van de opdracht werd door de SWOV als volgt vertaald: 1. Wat is de achtergrond van het ontwerp en hoe was de verkeerssituatie vóór de aanleg van de botonde? 2. Voldoet het ontwerp van de rotonde aan de CROW-richtlijnen? 3. Wat is de relatie tussen de eventuele afwijkingen van de CROW-richtlijnen en de vastgestelde knelpunten? 4. Is de verkeerssituatie door de bebording en markering duidelijk genoeg voor veilig verkeersgedrag? Vastgesteld is dat er drie conflictpunten zijn die in potentie gevaar voor fietsers en voetgangers kunnen opleveren. Twee hiervan zijn twee een toerit en één is een afrit. Het rapport bevat concrete aanbevelingen ter verbetering van het ontwerp voor de drie potentiële conflictpunten. In het algemeen betreffen de maatregelen het terugbrengen van de naderingssnelheid van het autoverkeer vóór de botonde en het verlagen van de passeersnelheid op de botonde. Ook dient de opvallendheid van het fiets- en voetpad bij de conflictpunten verbeterd te worden door het aanpassen van de bebording en het duurzamer uitvoeren van de markering.
Botonde Nieuwe Purmerweg in Amsterdam; Second opinion The Amsterdam project developer 'Noordwaarts' asked SWOV for a second opinion about the design of a double roundabout at the intersection of the Nieuwe Purmerweg and the Nieuwe Leeuwarderweg in Amsterdam which was opened in December 2009. Project developer Noordwaarts' request was partly motivated by complaints by some of the local residents and users of the roundabout about the executed design. The residents' objections mainly focused on the bicycle track which is situated at the southern side and is considered to be hazardous. After an inspection of the location and a study of the design the findings have been laid down and proposals for improvements have been made. SWOV translated the commission into the following questions: 1. What is the background of the design and what was the traffic situation before the construction of the double roundabout? 2. Does the roundabout's design meet the CROW guidelines? 3. What is the relation between possible deviations from the CROW guidelines and the bottlenecks that have been found? 4. Are road signs and markings clear enough to encourage safe traffic behaviour? Three points of conflict have been found that can be potentially hazardous for cyclists and pedestrians. Two of these are approach roads and one is an exit. The report offers concrete recommendations for improvement of the design on the three potential traffic conflict points. Generally, the measures involve the reduction of the approach speed of motorized traffic and the speed driven on the double roundabout. In addition, the conspicuity of the bicycle track and footpath must be improved at the points of conflict by adjusting the placement of traffic signs and using more sustainable markings.
Report number
D-2010-1
Pages
26 + 1
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.