Is 30 het nieuwe 50 ? : een peiling naar het draagvlak voor 30 km/u als nieuwe snelheidsnorm binnen de bebouwde kom.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

De laatste jaren is het aantal ernstig gewonden in het verkeer toegenomen. Aan de daling van het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer is ook een einde gekomen. Rijden onder invloed, afleiding in het verkeer, snelheid in het verkeer en specifieke doelgroepen (onervaren en kwetsbare verkeersdeelnemers) zijn belangrijke risicofactoren die de verkeersveiligheid in het gedrang brengen. De komende jaren nemen landelijke, regionale en lokale overheden maatregelen die op termijn de verkeersveiligheid moeten vergroten. Maatregelen die er ook voor moeten zorgen dat het aantal verkeersdoden en (ernstig) gewonden weer afnemen. Eind maart 2019 pleitte de RAI vereniging voor nóg een maatregel om het aantal verkeersdoden en gewonden terug te dringen, namelijk het verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom van 50 naar 30 km/uur. Dit is, samen met het gegeven dat de meeste verkeersongevallen nog altijd voortkomen uit menselijk gedrag, voor I&O Research aanleiding geweest om een reeks peilingen te doen naar het draagvlak onder Nederlanders voor verschillende maatregelen die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. In dit rapport worden de bevindingen gepresenteerd van de eerste peiling: Is 30 het nieuwe 50? (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 9 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20200024 ST [electronic version only]
Uitgave

[Enschede], I&O Research, 2019, 12 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.