30 km/uur is niet veilig genoeg voor leefbare straten.

Auteur(s)
Zomervrucht, J. Hendriks, G. & Wit, A. de
Jaar
Samenvatting

De ontwikkeling van grote 30-km-gebieden is erg belangrijk voor de verkeersveiligheid. In het kader van het verminderen van ernstige verkeersongevallen (met doden en gewonden) moet echter het belang van een effectief lagere snelheid dan 30 km/uur niet worden onderschat. 30 km/uur vermindert zeker het gevaar ten opzichte van de oorspronkelijke 50 km/uur, maar verhoogt niet automatisch de kwaliteit van de verblijfsfunctie, de bruikbaarheid voor sociale activiteiten op straat voor jong en oud. De snelheidsbeperking tot 30 km/uur blijkt weinig bij te dragen aan de onafhankelijke mobiliteit van kinderen en hun mogelijkheden om buiten te spelen. Ouders ervaren 30-km straten vaak nog te onveilig voor hun kinderen, en niet ten onrechte. Een aanrijding met 30 km/uur heeft nog te vaak zeer ernstige gevolgen, zelfs met dodelijke afloop. Om woonstraten veiliger en aantrekkelijker te maken verdient waar mogelijk een lagere snelheid dan 30 km/uur dan ook de voorkeur. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

11 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20071367 gg ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 2 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.