Laserscannen wordt toegepast voor civieltechnische en bouwkundige werkzaamheden. Onderzocht is of de techniek zich leent voor verkeerskundig beheer en de verbetering van verkeersveiligheid. In deze bijdrage aan het Nationaal Verkeerskundecongres 2014 worden de mogelijkheden geschetst om met driedimensionale meettechniek, de ontwikkelingen in de verkeerskunde te ondersteunen. De auteurs geven een indruk van toepassingen voor verkeerskundig beheer van openbare ruimte. Er worden drie aspecten van verkeerskundig wegbeheer geïdentificeerd, gerelateerd aan de levenscyclus van infrastructuur: * toetsing en revisie van het wegontwerp (nieuwbouw en “retrofit”), * beheer en onderhoud (het (verkeerskundig) op peil houden van de infrastructuur), * verkeersveiligheid (specifieke veiligheidsanalyse). Het werken met 3D laserscannen sluit aan op de maatschappelijke vraag geen verkeershinder te genereren bij wegwerkzaamheden, veiligheid voor personeel en weggebruikers te bevorderen en te werken met nauwkeurige, locatie-specifieke en vrij toegankelijke data (“big data”). De verminderde registratie van ongevallen en de verschuiving van ongevallenregistratie naar een proactieve methode zoals EuroRAP, vergt locatie-specifieke data om verkeersonveilige wegen gericht aan te kunnen pakken. Met een laserscan worden deze locatie-specifieke data geleverd. Op langere termijn vragen zelfsturende auto’s een “leesbare” weg. Hoe toetsen wij de leesbaarheid voor de huidige weggebruikers? (Author/publisher)
Samenvatting