In 2002 stelde België zich ten doel om het aantal verkeersdoden in 2010 te halveren. Dit betekende concreet dat het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen eind 2010 maximaal 750 mocht bedragen. op basis van de schattingen van het observatorium voor de Verkeersveiligheid van het BIVV blijkt dat de doelstelling niet gehaald zal worden. In 2007 stelde de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid dat het aantal doden in 2015 terug moest zijn gebracht tot 500. Op haar vergadering van 27 mei 2010 heeft de FCVV beslist om prioriteiten te bepalen tussen bestaande en toekomstige maatregelen. De bedoeling was om de maatregelen op te lijsten waarvan wordt verwacht dat ze het grootst mogelijke resultaat zullen opleveren. Om deze maatregelen op doeltreffende wijze te kunnen nemen zijn belangrijke investeringen nodig in betrouwbare en volledige statistieken, en in een betere kennis van de oorzaken van ongevallen. Ter bevordering van het effect van bepaalde nieuwe maatregelen moet worden onderzocht of sommige maatregelen gepaard kunnen gaan met fiscale en/of andere stimuli. Bij elke aanbeveling heeft de FCVV voorstellen van indicatoren (KPI’s – Key Performance Indicators) gedefinieerd. (Author/publisher)
Samenvatting