Aandacht voor motorrijders in de weginfrastructuur.

Auteur(s)
Dupriez, B. Guillaume, M. Vertriest, M. & Volckaert, A.
Jaar
Samenvatting

Op 31 december 2004 waren er in België 329 786 motorfietsen ingeschreven, goed voor 5,4 % van het totale Belgische voertuigenpark (gegevens FEBIAC). De tien voorbije jaren is het aantal motorfietsen met 77 % toegenomen, een beduidend hoger cijfer dan het algemene groeipercentage van het wagenpark (15 %). Bij deze cijfers moet men nog alle bromfietsen optellen. Hiervoor bestaan geen precieze statistieken, maar deze voertuigen zijn heel populair, vooral bij jongeren tussen 16 en 18 jaar. Bepaalde motorrijders gebruiken hun motorfiets alleen bij mooi weer, maar volgens verschillende enquêtes maakt 60 tot 70 % van hen dagelijks gebruik van hun voertuig. Door de toename van de gemotoriseerde tweewielers op onze wegen, moet er in het mobiliteitsbeleid en bij de (her)aanleg van onze wegen meer rekening gehouden worden met deze weggebruikers. Daarom heeft de Federale Minister van Mobiliteit beslist om een werkgroep samen te stellen met de belangrijkste betrokken organisaties en motorrijdersverenigingen. Onder voorzitterschap van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid werden in deze werkgroep de specifieke problemen van de motorrijders op onze wegen besproken, en werden er aanbevelingen gedaan voor de wegbeheerders van de drie Gewesten. Sinds 2004 zijn de motorrijders een belangrijke gesprekspartner geworden door hun vertegenwoordiging in de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid en in de Raad van Bestuur van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Deze publicatie ligt in het verlengde van de brochure “open vizier op veilig motorrijden”, in 2000 opgesteld door het BIVV en de Motor Cycle Council (MCC), waarin de principes van defensief en vaardig motorrijden en de basisuitrusting voor de motorrijder aan bod komen. Tevens werd er in 2004 een folder (“Automobilist, ken je de motorrijders?”) uitgegeven om de automobilisten te sensibiliseren over de bijzonderheden van de alsmaar talrijker wordende motorrijders. Motorrijders zijn immers bijzonder kwetsbaar doordat ze gemakkelijk uit evenwicht raken en minder goed zichtbaar zijn. Het verkeersveiligheidsbeleid inzake gemotoriseerde tweewielers moet globaal zijn, moet de motorrijders informeren hoe ze hun voertuig moeten besturen en dient de andere weggebruikers te sensibiliseren. Na een inleiding over de verschillende aspecten over het gebruik van een motorfiets, een toelichting bij het wettelijke kader en een statistische kijk op de motorongevallen, besteedt dit document vooral aandacht aan de infrastructuur. De oorzaken van gevaar of ongemak bij motorrijders worden onder de loep genomen. Er worden hiervoor mogelijke oplossingen gegeven, met in het achterhoofd de vier basisprincipes voor een goede weginrichting: goede grip onder alle weersomstandigheden, leesbare weginformatie waardoor de motorrijder zijn rijgedrag kan aanpassen, een goede wederzijdse zichtbaarheid en een zo klein mogelijk gevaar voor botsingen tegen hindernissen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 6 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20050724 ST [electronic version only]
Uitgave

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV, 2005, 61 p., 20 ref.; Brochure voor de wegbeheerder ; No. 3

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.