Dit onderzoek richt zich op het inzicht verkrijgen in de beleidmatige,organisatorische en inhoudelijke knelpunten van verkeerseducatie, vooral nu de tweede fase van het Duurzaam Veilig concept reeds is ingegaan. Deze fase staat onder andere in het teken van gedragsbeïnvloeding door verkeerseducatie, voorlichting en handhaving. Dit rapport kiest vier invalshoeken: 1. het beleidmatige kader, dat wil zeggen een inventarisatie en analyse van beleid omtrent verkeerseducatie als onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid op landelijk,provinciaal en gemeentelijk niveau, maar ook het gevoerde beleid in educatieve instellingen zoals basisscholen en voortgezet onderwijsinstellingen. 2. een inventarisatie en analyse van de organisaties en samenwerking tussen verschillende organisaties binnen het onderzoeksgebied 3. inzicht in de gedragsbeïnvloedingsmethoden per doelgroep. 4. beoordeling van de activiteitenprogramma’s aan de hand van een opgeteld toetsingskader. Dit rapport heeft mede een signaalfunctie om het belang van gedragsbeïnvloeding en permanente verkeerseducatie in Duurzaam Veilig fase II te onderstrepen ter bewerkstelliging van de doelstellingen in de Nota Mobiliteit, vooral op lange termijn. (Author/publisher)
Samenvatting