Achtergrondrapportage marktconsultatie "Anders Betalen voor Mobiliteit". Uitgebracht n.a.v. de Kostenmonitor Kilometerprijs 2006.

Auteur(s)
Projectteam “Anders Betalen voor Mobiliteit”, Team Marktbenadering en Techniek:
Jaar
Samenvatting

In de Nota Mobiliteit is het voornemen vastgesteld om te starten met een andere vorm van betalen voor mobiliteit. Met Anders Betalen voor Mobiliteit wordt niet betaald voor het bezit van de auto, maar voor het gebruik. Het kabinetsbesluit volgt het breed gedragen advies van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit: de invoering van een Kilometerprijs op alle wegen, met differentiatie naar tijd, plaats en milieukenmerken. Eén van de voorwaarden die het kabinet verbond aan de invoering van de Kilometerprijs is dat invoeringskosten aanzienlijk lager uitvallen dan het in 2005 geraamde gemiddelde van 3 miljard euro. De uitvoerings- en handhavingskosten dienen in redelijke verhouding te staan tot de opbrengsten: zo laag mogelijk met een maximum van 5 procent [Nota Mobiliteit deel IV]. Om inzicht te krijgen of en hoe aan bovenstaande voorwaarden kan worden voldaan, is de Kostenmonitor Kilometerprijs uitgevoerd en als rapport in september 2006 aan de Tweede Kamer aangeboden [Kostenmonitor Kilometerprijs, 2006]. De Kostenmonitor is opgesteld met informatie verkregen uit de markt via een open en transparant proces van marktconsultatie. In de bijlagen van de Kostenmonitor zijn alle bijdragen opgenomen die marktpartijen hebben aangeleverd in de loop van het consultatieproces. De Kostenmonitor heeft als doel het Kabinet en de Tweede Kamer van informatie te voorzien tegen welke kosten en met welke kenmerken een Kilometerprijs naar tijd, plaats en milieu in te voeren is. Ook de afhankelijkheid tussen kosten, functionaliteit en prestaties worden daarbij in beeld gebracht. Dit achtergronddocument stelt zich ten doel een integraal overzicht te verschaffen van de informatie die de marktconsultatie heeft voortgebracht. Ten opzichte van de Kostenmonitor verschilt deze achtergrondrapportage in een drietal opzichten: * Meer ruimte om de achtergronden van systemen en daaraan verwante (kosten-) discussies te schetsen. De ‘state of the art’ wordt opgetekend en biedt basis voor verdere discussie. * Anders dan de Kostenmonitor zoals deze aangeboden is aan de tweede kamer heeft deze rapportage slechts de status van werkdocument. * Het vormt een robuuste aanzet voor discussies over systeemeisen en achtergronden De belangrijkste functie van de achtergrondrapportage is kennisborging van achtergrondinformatie uit de marktconsultatie ten behoeve van vervolgstappen naar een landelijke Kilometerprijs. De oplossingen van partijen worden niet beoordeeld ten opzichte van elkaar. Partijen hebben geopperd hoe zij een Kilometerprijs zouden realiseren. Daarbij zijn bepaalde keuzen gemaakt. Door dieper in te gaan op de motieven voor bepaalde keuzen wordt een inbreng voor discussie neergezet. De Kostenmonitor Kilometerprijs bestaat uit een hoofdrapport met bijlagen die vooral bestaat uit verdiepingsrapportages van deelnemers aan de marktconsultatie. In deze achtergrondrapportage wordt regelmatig naar bijlagen van de Kostenmonitor verwezen; hier staat dan ook expliciet vermeld: “bijlage van de Kostenmonitor”. Deze achtergrondrapportage zelf bevat: * Aanleiding en doelstelling van de Kostenmonitor (Hoofdstuk 1) * Werkwijze, procesbeschrijving ten tijde van de kostenmonitor (Hoofdstuk 2) * Resultaten van de marktconsultatie in oplossingsrichtingen voor de Kilometerprijs (Hoofdstuk 3) en Kosten (Hoofdstuk 4) * Identificatie van de nog te maken essentiële keuzes voor de inrichting van een Kilometerprijs op het gebied van marktbenadering, verdeling publiek-privaat, implementatiestrategie en handhavingsstrategie (Hoofdstuk 5) * Conclusies en aanbevolen stappen (Hoofdstuk 6). De hoofdstukken 3 en 4 vormen een feitelijke weergave van de door marktpartijen en overheden beschikbaar gestelde informatie voor de Kostenmonitor [bijlagen D en E van de Kostenmonitor]. De hoofdstukken 5 en 6 zijn een interpretatie op basis van deze gegevens. Een overzicht van alle deelnemers aan de marktconsultatie is opgenomen in Bijlage A. Overige organisaties die een bijdrage hebben geleverd en gerefereerde bronnen staan vermeld in Bijlage B. Een verklarende woordenlijst is opgenomen als Bijlage C. De essentie van het commentaar van marktpartijen op het tijdens de marktconsultatie beschikbare functioneel programma van eisen (fPVE) van de Kilometerprijs is opgenomen als Bijlage D. Alle nieuwe informatie die verkregen is uit de marktconsultatie leidt ook weer tot nieuwe vragen. Bijlage E bevat een opsomming van de onderzoeksvragen die voortkomen uit deze achtergrondrapportage. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20151193 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Personenvervoer DGP, Projectteam “Anders Betalen voor Mobiliteit”, 2006, 82 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.