Actuele ov-reisinformatie : maatschappelijke baten en rolverdeling.

Auteur(s)
Bakker, P. & Werff, E. van der
Jaar
Samenvatting

Als reizigers in het openbaar vervoer betere informatie krijgen over vertragingen, kunnen zij hun reisplannen aanpassen en zo hun reistijd verkorten. Omgerekend in geld kan de winst van deze kortere reistijden landelijk oplopen van enkele miljoenen tot tientallen miljoenen euro's per jaar. Daarnaast stijgt ook de tevredenheid van de klant: reizigers blijken wachttijd als korter te ervaren, als zij door goede informatie weten waar ze aan toe zijn. Dat is een belangrijke conclusie van een onderzoek naar de maatschappelijke baten van actuele ov-reisinformatie, dat het KiM op verzoek van het directoraat-generaal Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft uitgevoerd. De notitie buigt zich ook over de vraag hoe actuele ov-reisinformatie het beste kan worden georganiseerd. Belangrijk is dat openbaarvervoerbedrijven verplicht moeten zijn aan partijen in de markt de gegevens te verstrekken die nodig zijn om de informatie aan te bieden. Openbaarvervoerbedrijven krijgen op dit moment van de overheid de ruimte om zelf een landelijke databank openbaar vervoer te bouwen. Dat sluit aan op succesvolle buitenlandse voorbeelden van informatiediensten. Gezien de mogelijkheden voor openbaarvervoerbedrijven en andere marktpartijen, voegt een databank van de overheid weinig toe. (Author/publisher) English title: Realtime public transport information and division of roles. English abstract: If public transport passengers are given better information about delays, they can adjust their journey plans accordingly and thus reduce their journey times. Calculated in monetary terms, the savings gained by shorter journey times nationally are estimated to run from a few million euros to tens of millions of euros per year. Moreover, dissatisfaction levels among customers decreases: passengers experience waiting times as being shorter if they receive satisfactory information about their actual situation. This is a key conclusion of research conducted by KiM into the social benefits of realtime public transport information, which KiM conducted at the request of the Ministry of Transport, Public Works and Water Management’s Directorate-General for Mobility. The report also considers the question of how best to organise realtime public transport travel information. It is important for public transport companies to be required to provide market stakeholders with the data required for offering realtime information. At present, the government has given public transportation companies the independence to create a national public transportation databank, based on successful examples of similar information services in other countries. Given the capabilities of public transportation companies and other market parties, a governmental databank would have little to add. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20091686 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2009, 52 p., 34 ref. - ISBN 978-90-8902-066-6

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.