Sinds 1 januari 2016 mag op het rijexamen voor personenauto’s gebruikgemaakt worden van zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Uitgezonderd zijn systemen die de auto automatisch parkeren. Geavanceerde rijtaakondersteunende systemen variëren van Cruise Control tot Autopilot en omvatten systemen die de bestuurder ondersteunen bij het reguleren van de snelheid en het sturen. Ze helpen botsingen te voorkomen, zoals Automatic Emergency Braking (AEB), en houden het verkeer in het oog waarmee men in botsing kan komen, zoals Dodehoekverklikkers. Daarnaast gaat het om systemen die de bestuurder monitoren, zoals Vermoeidheidsdetectoren en systemen die informatie geven bij het parkeren en wegrijden, zoals Parkeersensoren. Het CBR heeft SWOV gevraagd om in nauwe samenwerking met het CBR na te gaan hoe van deze ADAS-regeling gebruikgemaakt wordt. Daartoe is zowel een online vragenlijst ontwikkeld voor rijschoolhouders als voor rijexaminatoren. De vragen voor de rijschoolhouders hadden betrekking op de in hun lesauto’s aanwezige ADAS en het gebruik daarvan tijdens zowel de rijlessen als het rijexamen. De vragen voor de rijexaminatoren hadden betrekking op het gebruik van ADAS op het rijexamen.
Samenvatting