Afremmen voor schoolkinderen : onderzoek naar de effecten van Intelligente Snelheidsinformatie ISI in de schoolomgevingen. [Op omslag: Pilot ISI in de schoolomgeving Waalwijk].

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Schoolomgevingen zijn plekken waar snelle en langzame wijzen van verplaatsen samenkomen. Auto's vormen een gevaar voor lopende en fietsende deelnemers aan het verkeer, aangezien zij in veel mindere mate beschermd zijn. 'iSi in de schoolomgeving' beoogt deze negatieve spiraal te doorbreken door de weggebruiker te attenderen op de aanwezigheid van een school en op zijn/haar snelheidsgedrag in de schoolomgeving om hierdoor zijn/haar rijgedrag positief te beïnvloeden. Circa 200 weggebruikers hebben in 2007 en begin 2008 met apparatuur in hun auto rondgereden die een melding geeft wanneer men in de buurt van een schoolomgeving (te hard) reed. Dit betrof drie scholen in de gemeente Waalwijk en het signaal werd gegeven wanneer men rondom de haal- en brengtijden een school naderde (Let op! U nadert een school!) en vervolgens als men de plaatselijke maximum snelheid overschreed: Pas op! U rijdt te hard! De doelstelling is: Het vergroten van de subjectieve verkeersveiligheid van kinderen, ouders, begeleiders en leerkrachten in de schoolomgeving door aanpassing van het snelheidsgedrag van de weggebruiker in de schoolomgeving met behulp van actuele snelheidinforinatie. Om het bereiken van deze doelstelling te kunnen beoordelen, is een evaluatieonderzoek uitgevoerd, bestaande uit een objectieve meting van de verkeerskundige effecten, een subjectieve meting van de verkeersveiligheid en een analyse van met de iSi-systemen (MDA's met aanvullende software) verzamelde gegevens. De iSi proef is op 11 juni 2007 officieel geopend door Minister van Verkeer en Waterstaat, de heer Camiel Eurlings, en heeft gelopen tot 15 februari 2008. Met de metingen van de iSi-systemen is het effect bepaald op de gemiddelde snelheid. De evaluatie laat zien dat de gemiddelde snelheid van de iSi-deelnemers op 30 km/h wegen lager is wanneer iSi actief. Dit is niet alleen een effect van de snelheidswaarschuwing, omdat de gemiddelde snelheid rond de breng- en haaltijden van scholen evenveel gedaald is in gebieden waar iSi niet actief was. Mogelijk heeft dit te maken met het leereffect, deelnemers zijn alert gemaakt op hun snelheid. Door gebruik te maken van en 0-nameting is dit effect niet geheel uit te filteren. Op de wegen met een maximumsnelheid van 50 km/h is geen effect vastgesteld, er waren ook nauwelijks snelheidsovertredingen (0,8 %). Naast een lagere gemiddelde snelheid zijn ook minder snelheidsovertredingen geconstateerd. Het aandeel snelheidsovertredingen ligt 12,7% lager wanneer iSi actief is. Van de respondenten gaf 67% ook aan dat ze daadwerkelijk haar gedrag had aangepast. Weggebruikers zijn zich door de iSi-proef niet veiliger gaan voelen in het verkeer, maar de proef heeft wel gezorgd voor een stuk bewustwording van het belang van een veilige verkeerssituatie rond de scholen. Het vergroten van de subjectieve verkeersveiligheid is met deze pilot niet gelukt. Er is wel draagvlak voor het toepassen van iSi in de schoolomgeving. Enerzijds vindt men dat het niet goed gesteld is met de verkeersveiligheid in de schoolomgeving en anderzijds vindt men dat automobilisten te hard rijden. iSi kan worden beschouwd als een aanvulling op de al bestaande maatregelen zoals het Brabants Verkeersveiligheidslabel dat bestaat uit de inzet van verkeersbrigadiers, het geven van verkeersles in de klas en op straat en speciale projecten vallen. Een uitrol naar andere schoolomgevingen is als gevolg van de bevindingen in deze evaluatie zeker aan te raden. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 6 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20080626 ST [electronic version only]
Uitgave

Deventer, Goudappel Coffeng, 2008, II + 52 p. + bijl..; NBA167/Bqp/1903

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.