Agressiviteit van het verkeer : een nieuwe stand van zaken.

Auteur(s)
Pilate, O. & Cocu, X.
Jaar
Samenvatting

De problematiek van de dimensionering van wegconstructies, meer bepaald de vraag hoe daarbij rekening moet worden gehouden met de agressiviteit van het verkeer, is niet nieuw. Er bestaan veel benaderingen; sommige zijn deterministisch, maar de meeste zijn empirisch. Al een veertigtal jaren verdiept het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw OCW zich in de verschillende benaderingen voor dimensionering. Als parameter verandert het verkeer voortdurend. Wij zullen zien dat het huidige verkeer heel andere kenmerken vertoont dan in 1991 – toen het histogram van de verkeerslasten voor het laatst werd herzien –, waardoor een aantal hypothesen uit die tijd moet worden bijgestuurd. Meer bepaald zijn de zware vrachtwagens met een tandemasstel (dubbele assen) of een tridemasstel (triple assen) zo in aantal toegenomen, dat de relatieve “agressiviteit” van deze assen opnieuw moet worden bekeken om ze in de dimensionering van wegconstructies te kunnen doorberekenen. Dit dossier wil een actuele balans opmaken van de verkeersgegevens die voor de dimensionering van wegconstructies relevant zijn. Daarnaast wil het twee methoden vergelijken om, uitgaande van realistische hypothesen voor zowel het verkeer als de wegconstructies, de relatieve agressiviteit van verschillende soorten van assen te berekenen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 46107 [electronic version only] /22 /71 / ITRD F140147
Uitgave

Brussel, Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw O.C.W., 2007, 24 p., 8 ref.; Dossier 4; Bijlage bij OCW Mededelingen No. 73 - ISSN 0777-2572

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.