Het onderzoek waarvan in dit rapport verslag wordt gedaan, gaat in op de problematiek rond navigatiesystemen en routekeuze. Het is gebaseerd op een aantal ‘probleemsituaties’ (cases) die door wegbeheerders zijn aangedragen. Zo is een aantal van die cases in de huidige studie nader bekeken en is aanvullend onderzoek gedaan. Het onderzoek is er niet op gericht om landelijk representatieve uitspraken te doen over de mate waarin het gebruik van navigatiesystemen leidt tot een toename van verkeer over wegtypen die daarvoor niet bedoeld zijn. Wel beogen de auteurs meer inzicht te krijgen in de aard en oorzaak van de problemen die wegbeheerders zelf signaleren rond (vermeend) oneigenlijk gebruik van wegen, in relatie tot navigatiehulpmiddelen. Het onderzoek is kwalitatief van aard. Er is vooral gekeken naar de oorzaken van mogelijke nadelige effecten. Hoe wordt eventueel extra verkeer gegenereerd. Ligt er ergens een menselijke fout aan ten grondslag, een vergissing, of een systeemfout? Hoe vermijdbaar zijn deze fouten? (Author/publisher)
Samenvatting