ANWB-onderzoek verkeersveiligheid provinciale wegen.

Auteur(s)
Hout, R. van den
Jaar
Samenvatting

Meer dan 25% van de dodelijke verkeersongelukken in Nederland vindt plaats op provinciale wegen, terwijl die wegen samen slechts 6% van het totale wegennet beslaan. De provinciale wegen worden over het algemeen goed beheerd en onderhouden, maar de combinatie van hoge snelheid (80km/u) en het wegprofiel maakt een groot deel van deze wegen niet geschikt om grote verkeersstromen veilig in goede banen te leiden. In het onderzoek van de ANWB, gebruik makend van de EuroRAP methode, scoren de meeste provinciale wegen (57%) 2sterren en 6% 1ster, vooral doordat ze niet voldoen aan de (minimale) inrichtingseisen en maatvoering voor verkeersveilige wegen. De breedte van rij- en redresseerstroken en van kant- en bermverharding is vaak minimaal. In veel gevallen ontbreekt een voldoende brede of fysieke rijrichtingscheiding, zijn objecten in de berm onvoldoende afgeschermd en is sprake van onveilige situaties op kruispunten. Een indicatieve berekening met EuroRAP leert dat het met een investering van ongeveer 1,89miljard euro over 20jaar mogelijk is de provinciale wegen in Nederland naar een veiligheidsniveau van 3 sterren te tillen. Dat komt neer op 139.700per bespaard slachtoffer. Het accent ligt hierbij sterk op maatregelen die tegen relatief lage kosten een groot effect op de verkeersveiligheid sorteren. Door de opwaardering kan het aantal betrokkenen bij zeer ernstige ongevallen over 20jaar dalen met 13.500. De totale baten van de maatregelen (w.o. vermindering medische kosten, kosten ten gevolge van invaliditeit) worden berekend op ruim 4,1miljard euro. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20141190 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, 2013, 19 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.