Attentieborden van verkeersveiligheidscampagnes : experimenteel onderzoek naar de effecten van stijl en blootstelling op herinnering, waardering en overtuigingskracht. Scriptie Universiteit van Tilburg (UT).

Auteur(s)
Verhoeff, H.
Jaar
Samenvatting

Een directe en expliciete boodschap over verkeersvoorlichting doet het goed, maar gaat op den duur vervelen en irriteren. Een metaforische boodschap is in eerste instantie minder geliefd onder Nederlanders, maar na een aantal herhalingen groeit de waardering voor deze stijl, waarschijnlijk doordat het kwartje van de vergelijkingspuzzel nu is gevallen. Een confronterende aanpak van verkeersvoorlichting is zeker het proberen waard: een boodschap met fear appeal blijft hangen, krijgt veel waardering en herhaalde blootstelling zorgt niet voor zeer negatieve emoties. Uit eerder onderzoek bleek dat een confronterend attentiebord van een verkeersveiligheidscampagne meer gewaardeerd werd dan een metaforisch bord, of een bord in conventionele stijl. Herkenning bleek een positief effect te hebben op waardering. De drie (door de auteur ontworpen) borden profiteerden hier echter niet in gelijke mate van. Voor nader inzicht in de rol van herkenning, is onderzoek gedaan naar het effect van stijl en blootstelling op de herinnering, waardering en overtuigingskracht van attentieborden van verkeersveiligheidscampagnes. Via een experiment en een vragenlijst zijn een conventioneel, metaforisch en een confronterend attentiebord over het thema autogordels voorgelegd, waarbij een webmagazine zorgde voor wel en geen eerdere blootstelling aan de borden. De confronterende stijl werd het best herinnerd, de metaforische stijl het slechtst. Voor de conventionele en confronterende stijl was er de meeste waardering. Herhaalde blootstelling leidde bij de conventionele stijl tot minder waardering, bij de metaforische stijl tot meer waardering en bij de confronterende stijl had het zowel positieve als negatieve effecten op waardering. Op overtuigingskracht zijn er te weinig en niet-eenduidige effecten gevonden, vermoedelijk vanwege het uitgemolken voorlichtingsthema waarvan de meeste automobilisten reeds overtuigd zijn. Een conventionele boodschap over verkeersvoorlichting blijkt het in een cultuur met een voorkeur voor directe en expliciete communicatie goed te doen, hoewel deze op den duur irritant bevonden wordt. Een confronterende poster wordt goed gewaardeerd en blijft ook beter hangen bij het publiek. Bij een metaforische boodschap duurt het even voordat de boodschap overkomt. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20100186 ST [electronic version only]
Uitgave

Tilburg, Universiteit van Tilburg UT, Faculteit Geesteswetenschappen, 2009, 81 p., ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.