Attitude theory applied to in-store and online shopping.

Auteur(s)
Dijst, M. Farag, S. & Schwanen, T.
Jaar
Samenvatting

In this study, we investigated whether our understanding of adoption of e-shopping and in-store shopping could be advanced through the application of attitude theory. A shortcoming of the analytical frameworks and models featured in attitude theory is that they do not address the issue of what causes the variation in psychological constructs such as perceived behavioural control. A simplified version of the Extended Model of Goal-directed Behaviour (EMGB) (Perugini & Conner, 2000) was therefore expanded to take into account such external variables as shop accessibility. Data were collected in the centre of the Netherlands, using a questionnaire that included items about the intention to buy media products (books, music, DVDs, for example) online and in-store within the forthcoming month. Structural equation modelling was employed as the method of analysis. The findings show that shopping behaviour is reasonably well explained by the EMGB. The effects of past behaviour and perceived behavioural control on the volition to shop online and in-store were statistically significant. Additionally, the volition to shop in-store was influenced by goal desire and the volition to shop online by subjective norms. People who have media stores within twenty minutes’ cycling distance from their home have a weaker intention to buy media products online, because they experience social pressure not to buy online when stores are relatively near home. Frequent online buyers tend to perceive less control over making a shopping trip to buy media products. Thus, shop accessibility affects the volition to buy online, while online buying experience affects the volition to shop in-store. Substitution between e-shopping and in-store shopping seems likely to occur for media products. (Author/publisher) Nederlands abstract: Attitude theorie toegepast op fysiek en online winkelen. In deze studie is onderzocht of de adoptie van online en fysiek winkelen beter kan worden begrepen als attitude theorie wordt toegepast. Een tekortkoming van gangbare modellen in attitude theorie is het gebrek aan verklaring van de variatie in psychologische constructen zoals perceived behavioural control. Een vereenvoudigde versie van het EMGB-model (Extended Model of Goal-directed Behaviour) (Perugini & Conner, 2000) is daarom uitgebreid met externe variabelen zoals de bereikbaarheid van winkels. De data zijn verzameld in midden-Nederland middels een vragenlijst met items over de intentie om de komende maand mediaprodukten (bijvoorbeeld: boeken, muziek, DVD’s) online en fysiek te kopen. Als analysemethode is Structural Equation Modelling gehanteerd. De resultaten laten zien dat winkelgedrag redelijk goed wordt verklaard door het EMGB. Mensen die mediawinkels binnen twintig minuten fietsen van hun huis kunnen bereiken, hebben een zwakkere intentie om mediaprodukten online te kopen. Dit komt door de sociale druk die zij ervaren om niet online produkten te kopen als winkels relatief dichtbij huis zijn. Frequente online kopers denken minder controle te hebben over het bezoeken van winkels om mediaprodukten te kopen. Geconcludeerd kan worden dat de bereikbaarheid van winkels van invloed is op de intentie om online te kopen, terwijl ervaring met online kopen van invloed is op de intentie om fysiek te winkelen. Het lijkt waarschijnlijk dat er substitutie optreedt tussen online winkelen en fysiek winkelen wat mediaprodukten betreft. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

7 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051732 g9 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Uitgave

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 6, p. 2031-2050, 25 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.