Autobezit van huishoudens in samenhang met de woon- en de werklocatie.

Auteur(s)
Maat, K. & Timmermans, H.
Jaar
Samenvatting

Veel huishoudens ervaren het bezit van een auto als een noodzakelijke basisbehoefte. Bovendien verschuift de beschikbaarheid van de auto voor het huishouden naar beschikbaarheid voor het individu. Dit paper analyseert de mate waarin kenmerken van de woon-en werklocatie van invloed zijn op beslissingen ten aanzien van autobezit, in het bijzonder waarom bepaalde huishoudens geen auto bezitten en andere huishoudens juist meerdere auto’s bezitten. Expliciet wordt in de analyse de interactie tussen de partners betrokken, onderscheiden naar geenverdieners, alleenverdieners en tweeverdieners. De hypothese wordt getoetst met behulp van een serie logit modellen op basis van gedetailleerde data. Uit de analyses blijkt dat naarmate de dichtheden van de residential neighbourhood groter zijn en de afstanden tot het station kleiner, de kans groter is dat het huishouden geen auto heeft. Gekeken naar de rol van het werk, blijkt dat tweeverdieners vaker beschikken over een auto en vaker over twee auto’s dan alleenverdieners. Bovendien laten tweeverdieners meer invloeden zien van de woon- en de werklocatie. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

18 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062173 f8 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Uitgave

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 6, p. 1673-1687, 17 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.