Autodelen in 2020: 10x zoveel deelauto’s – wat betekent dat voor uw gemeente?

Auteur(s)
Das, M. Metz, F. Martens, M. & Burgsteden, M. van
Jaar
Samenvatting

Autodelen groeit in Nederland ieder jaar met dubbele cijfers, zo blijkt uit meerjarige monitoring door KpVV-CROW. Deze groei is in de ene gemeente groter dan in de andere (gemeten per inwoner), maar iedere gemeente heeft of krijgt er mee te maken. Een groeiend deel van de deelauto’s is particulier, en parkeert gewoon zoals iedere andere auto. Voor een deel betreft het deelauto’s van aanbieders zoals Greenwheels, MyWheels, Connectcar, Car2Go die deels gebruik maken van gereserveerde parkeerplekken. Als de huidige groei doorzet, dan zijn er in Nederland in 2020 naar verwachting 100.000 deelauto’s. Dit getal is ook als ambitie opgenomen in het Nationaal Energieakkoord. Recente ontwikkelingen duiden erop dat de groei wel eens kon versnellen: grote service- en autobedrijven storten zich internationaal op het autodelen. In Amerika is Peak Car voor de privé auto bereikt! Uitgaande van de schatting dat iedere deelauto gemiddeld 10 gewone auto’s vervangt, zijn er in Nederland in 2020 mogelijk 1 miljoen minder auto’s op straat. Reken dit eens om naar uw eigen gemeente. Heeft u in detail zicht op de ontwikkeling van het autobezit per huishouden in uw gemeente/per wijk? Hoe gaat uw gemeente die transitie faciliteren? Wat gaat u doen met de vrijgekomen ruimte? Hoe verwerkt u deze ontwikkeling in de parkeerkentallen/parkeernorm? Houd u rekening met deze ontwikkelingen bij het nadenken over nieuwbouw woningprojecten voor de komende jaren? Of zelfs al in uw mobiliteitsplannen (SUMP’s)? (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20150538 oo ST (In: ST 20150538 [electronic version only])
Uitgave

In: Vernieuwing in verkeerskunde : Nationaal verkeerskundecongres 2014, Jaarbeurs, Utrecht, 12 november 2014, 2 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.