Groeiend gebruik van deelauto’s zorgt voor vermindering van parkeerproblemen en kan potentieel ruimte vrijspelen in een wijk voor andere bestemmingen. Daarnaast zorgt een groeiend deelautogebruik voor bewuster (minder) autogebruik én zijn deelauto’s gemiddeld genomen zuiniger dan het particuliere wagenpark. Daarmee draagt het bij aan beleidsdoelen van klimaatbeleid, bereikbaarheid, luchtkwaliteit, geluid en verkeersveiligheid. Monitoringcijfers over autodelen (KpVV) geven aan dat de beschikbaarheid en spreiding van deelauto’s over Nederland sinds 2012 snel toeneemt, zowel van het particuliere delen als het delen via de ‘klassieke’ aanbieders zoals Greenwheels. In 75% van de gemeenten is nu een vorm van autodelen beschikbaar. De hoeveelheid deelauto’s per inwoner laat echter grote verschillen zien tussen gemeenten en steden. Autodelen zou nog sneller kunnen groeien (schaalsprong) indien meer gemeenten deze mobiliteitsvorm actief zouden stimuleren. Hoe krijgen we autodelen hoger op de agenda in gemeentelijk beleid, en welke kennis is nodig om meer gemeenten actief te krijgen op dit onderwerp? (Author/publisher)
Samenvatting