In de zoektocht naar verbeteringen van de leef- en verblijfsomgeving is het centrumgebied van een stad een apart aandachtspunt. De versterking van het kernwinkelgebied heeft ook zijn gevolgen op de ruimte voor rijdend en verblijvend verkeer. Gedachten gaan naar het creëren van een autovrij gebied met fysieke maatregelen om dit daadwerkelijk te bereiken. De impact hiervan wordt vaak onderschat; de wegbeheerder wacht een uitdagende taak om het goed te regelen, met een tevreden bevolking als resultaat. Een omvangrijk proces met communicatie en planning als rode draad. Het doel is selectieve toegang: een autovrij gebied, met toegang 'op maat' voor belanghebbenden. De inhoudelijke uitwerking is een proces van grof naar fijn (visie- ontwerp-realisatie) en bevat 5 onderdelen: installaties, ontwerp, verkeersbesluit, ontheffingenbeleid en beheerorganisatie. Dit alles met een strakke, realistische tijdplanning en onder leiding van een goede procesmanager. Het eindresultaat is een teamprestatie waarin iedere individuele speler zich thuis voelt. (Author/publisher)
Samenvatting