Beleidsnota tunnelveiligheid. Deel A: proceseisen.

Auteur(s)
Projectteam Tunnelveiligheid
Jaar
Samenvatting

De ministerraad heeft op voorstel van de ministers Peijs van Verkeer en Waterstaat, Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Dekker van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met het eerste deel van de beleidsnota Tunnelveiligheid. Dit eerste deel geeft aan waar de verantwoordelijkheden liggen bij de besluitvorming over tunnels. Er worden eenduidige afspraken gemaakt over wie wat moet doen bij de planning, de bouw en het gebruik van tunnels. Door de invoering van de landelijke procesafspraken worden op drie terreinen verbeteringen bereikt die tot doel hebben incidenten te voorkomen en de gevolgen van incidenten te beperken: * De veiligheidseisen die aan de tunnel worden gesteld, worden zoveel en zo vroeg als mogelijk in het besluitvormingsproces vastgelegd. Er is ook ruimte om nieuwe technologische inzichten toe te passen, mits ze aan de gestelde veiligheidseisen voldoen. * Er komt meer aandacht voor een veilig gebruik van de tunnel. Zo worden regelmatige oefeningen onderdeel van een verplicht calamiteitenplan. * Veilig gedrag van tunnelgebruikers krijgt een centrale rol. In samenwerking met belangengroeperingen worden voorlichtingscampagnes georganiseerd over de veiligheid in tunnels. Verder wordt in de opleiding en scholing van chauffeurs, trein- en metropersoneel meer aandacht besteed aan veilig gedrag in tunnels. Steeds dichtere bebouwing, ingewikkeldere overkappingen van bestaande weg- en spoorverbindingen en langere tunnels in Nederland hebben geleid tot de behoefte aan landelijke veiligheidsrichtlijnen en procedures. Het bereiken van een voor alle partijen aanvaardbaar veiligheidsniveau vergt op dit moment per project aanzienlijke inspanning. De beleidsnota Tunnelveiligheid voorziet in deze behoefte aan eenduidige landelijke richtlijnen. De nota bestaat uit twee delen. In het tweede deel worden de daadwerkelijke veiligheidseisen vastgesteld. Dit onderdeel komt in de tweede helft van 2004 gereed. In 2006 zijn de eisen uit de hele nota vastgelegd in wet- en regelgeving. De beleidsnota is in overeenstemming met het voorstel van de Europese Commissie voor een richtlijn voor veiligheid in wegtunnels. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

12 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20031686 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Goederenvervoer DGG, Projectteam Tunnelveiligheid, 2003, 38 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.