In samenwerking met het lectoraat Stedelijke Infrastructuur en Mobiliteit van de Hogeschool Rotterdam is er afgelopen jaren onderzoek uitgevoerd naar kleinschalig en fijnmazig personenvervoer onder de titel: ‘Bemobi, be mobile’. Aanleiding was het ontbreken van vernieuwende initiatieven in de geliberaliseerde mobiliteitsmarkt. Inspiratie is gevonden in kleinschalig vraaggestuurd flexibel vervoer in Azië (denk aan Tuk-Tuks, Riksja’s, Jeepneys) en drive werd gehaald uit het besef dat ondernemerskansen werden gecreëerd voor laag opgeleiden. Het succes van deze onderzoekslijn blijkt uit de vele initiatieven die gestart zijn en opgestart worden, de markt is wakker geschud, de ondernemers zijn aan de slag. Bemobi is een mobiliteitsconcept met meerdere achterliggende doelen. Op basis van het geconstateerde gat in de mobiliteitsmarkt tussen particulier- en openbaar vervoer in combinatie met ondernemerspotentieel zijn een reeks onderzoeken opgezet, gebaseerd op drie onderzoekshypothesen: 1. Mobiliteit: Bemobi vult een gat op de mobiliteitsmarkt tussen privaat en openbaar vervoer en vervoer op de korte afstand, waaronder de ‘last-mile’ problematiek. 2. Duurzaamheid: Bemobi levert een bijdrage aan duurzame mobiliteit en een betere bereikbaarheid. 3. Sociaal: Bemobi biedt kansen voor werkgelegenheid, ondernemerschap en scholing van (laagopgeleide) jongeren. (Author/publisher)
Samenvatting