Beoordeling voorstel voor optimalisatie stelsel medische rijgeschiktheid

Auteur(s)
Buuron, I.; Elings, C.
Jaar

In Nederland worden eisen gesteld aan de lichamelijke en geestelijke geschiktheid om motorrijtuigen te mogen besturen. Deze eisen zijn vastgelegd in de ‘Regeling eisen geschiktheid 2000’ (REG2000), die de basis vormt voor de geschiktheidsbeoordeling door het CBR. Dit zogenoemde stelsel van de medische rijgeschiktheid is wettelijk verankerd in de Wegenverkeerswet.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft onderzoek laten doen naar de mogelijkheden voor optimalisatie van het huidige stelsel voor medische rijgeschiktheid. De aanvankelijke aanleiding hiervoor waren moties 1 van Kamerleden in 2019 over alternatieven voor het huidige stelsel. Op basis van onderzoek uitgevoerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid 2 en de visie van het CBR op medische rijgeschiktheid 3, heeft het ministerie van IenW vier verschillende scenario’s verkend, om uiteindelijk te komen tot een voorstel voor optimalisatie van het stelsel. Op verzoek van het ministerie heeft Royal HaskoningDHV (RHDHV) een beoordeling uitgevoerd naar de doelmatigheid en uitvoerbaarheid van dit voorstel. Worden de beoogde doelen met dit voorstel bereikt? Is het uitvoerbaar? Draagt het uiteindelijk bij aan een verbetering van het huidige stelsel? De beoordeling van het verwachte draagvlak is niet door RHDHV onderzocht en was ten tijde van het schrijven van dit document nog niet beschikbaar. Medio 2022 zal de minister van IenW de Tweede Kamer informeren over de uitkomsten van de beoordeling van het voorstel voor optimalisatie van het huidige stelsel medische rijgeschiktheid.

Rapportnummer
BH8883
Pagina's
20
Gepubliceerd door
RoyalHaskoningDHV

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.