Beschikbaarheid DVM (dynamisch verkeersmanagement) Directie Noord-Holland : eindrapport.

Auteur(s)
Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, Afdeling ITS Ontwikkeling
Jaar
Samenvatting

In het kader van de discussie rond ketenmanagement en de uitbesteding van het beheer van DVM systemen door de Directie Noord-Holland is behoefte aan inzicht in de beschikbaarheid van DVM gegevens en apparatuur. In opdracht van de Directie Noord-Holland heeft de AVV een onderzoek uitgevoerd voor een beter inzicht in zowel de feitelijke beschikbaarheid in de afgelopen periode als de gewenste beschikbaarheid vanuit het perspectief van de gebruiker. Het onderzoek is beperkt tot de wegkantapparatuur van signalering en monitoring. Middels interviews met betrokkenen zijn de eisen en wensen ten aanzien van de huidige en gewenste beschikbaarheid van de DVM gegevens en apparatuur geïnventariseerd. Op basis van de inventarisatie van de DVM gegevens en apparatuur is per component de feitelijke beschikbaarheid bepaald en is een situatie analyse uitgevoerd. Hierbij worden gegevens uit de centrale systemen gebruikt. Voor de verwerking van de gegevens is programmatuur ontwikkeld. Naar aanleiding van dit onderzoek kan worden vastgesteld dat de gegevens van de componenten in de ketens van signalering en monitoring gelijk zijn in elk van de afzonderlijke regio’s. De feitelijke beschikbaarheid kan derhalve voor alle regio’s op dezelfde wijze worden bepaald en gerapporteerd. Voor het maken van periodieke rapportages van de beschikbaarheid van de componenten in de ketens van signalering is het noodzakelijk dat de statusgegevens en de bijbehorende configuratiegegevens beschikbaar zijn. De gegevens dienen toegankelijk te zijn door middel van een werkbare procedure zonder afhankelijk te zijn van anderen. Momenteel is dit niet het geval. Voor de rapportage van de beschikbaarheid van de signalering keten lijkt een directe toegang tot de BCG database hiervoor de aangewezen weg. In de monitoring keten kan momenteel alleen gerapporteerd worden over de beschikbaarheid van detectoren. De configuratiegegevens van de monitoring keten zijn niet beschikbaar en er is geen betrouwbaar en compleet overzicht van de aanwezige configuratie. Tevens leveren de monitoring onderstations onvoldoende status gegevens waardoor het niet mogelijk is de feitelijke beschikbaarheid van de overige componenten in de keten eenduidig te bepalen. De beschikbaarheid van de functionele ketens kan nog niet eenduidig worden bepaald. Aanvullend onderzoek is noodzakelijk met betrekking tot de impact van uitval van één of meerdere componenten op de beschikbaarheid van de ketens. Hiervoor is verdere afstemming met verkeerskundigen noodzakelijk. In dienstenovereenkomsten dient meer te worden uitgegaan van de MTTR (Mean Time To Repair) en MTBF (Mean Time Between Failures). Een snelle, gegarandeerde opvolging van storingen is noodzakelijk voor de gewenste beschikbaarheid te kunnen garanderen. Om te komen tot een goede borging van de beschikbaarheid dienen voor zowel signalering als monitoring de volgende processen te worden doorlopen: • Vaststellen eisen voor de functionele ketens • Bepaling beschikbaarheid van de functionele ketens • Inrichten bewaking voor een optimale beschikbaarheid • Rapportage van de ketens en de afzonderlijke componenten • Evaluatie van de beschikbaarheid en initiatie structurele verbeteringen. (Author/publisher) English abstract: In view of the discussion on chain management and outsourcing of DVM systems management by the DNH, a need exists for insight into the availability of DVM data and equipment. By commission of the DNH, the AVV has carried out research for a better insight into both the actual availability in the past and the desired availability as from the perspective of the end user. The research is limited to roadside equipment for signaling and monitoring. Through interviews with parties involved, the requirements and optionalities regarding the present and desired availability of DVM data and equipment have been inventoried. On the basis of the inventory of the DVM data and equipment, the actual availability per component has been determined and a situation analysis has been carried out. To this end, data from the central systems is used. For the treatment of this data, software has been developed. In view of this research it can be determined that the component data in the signaling and monitoring chains are the same in each of the separate regions. The actual availability of all regions can therefore be determined and reported in the same way. For the creation of periodical reports of the availability of signaling chain components, it is necessary for the status data and corresponding configuration data to be available. The data need to be accessible by means of a workable procedure that is independent of others. Currently, this is not the case. For the reporting of the availability of the signaling chain, direct access to the BCG database seems to be the best solution. Presently, the reporting of the monitoring chain can only be carried out for the availability of detectors. The configuration data of the monitoring chain are not available and no reliable and complete oversight exists of the configuration present. Also, the monitoring substations supply insufficient status data, so that it is not possible to determine unambiguously the actual availability of the other components in the chain For now, the availability of the functional chains cannot be unambiguously determined. Additional research is required regarding the impact of the failure of one or more components on the availability of the chains. To this end, further consultation of traffic experts is necessary. Service level and service provision agreements need to focus more on MTTR (Mean Time to Repair) and MTBF (Mean Time Between Failures). A fast, guaranteed response to malfunctions is necessary for an optimal availability. To ensure availability, the following processes must be carried out for both signaling and monitoring: • determination of functional chain requirements • determination of functional chain availabilities • determination of the security layout for optimal availability • reporting both of the chains and of individual components • evaluation of availability and initiation of structural improvements. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

15 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20050386 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2005, 22 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.