Besluit van 23 juli 2005, houdende wijziging van het besluit van 16 september 1965, houdende vaststelling van het bewijs van verzekering voor de niet-kentekenplichtige motorrijtuigen en enkele regelen met betrekking tot het bewijs van vrijstelling (S...

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

NOTA VAN TOELICHTING Algemeen Het besluit van 16 september 1965, houdende vaststelling van het bewijs van verzekering voor de niet-kentekenplichtige motorrijtuigen en enkele regelen met betrekking tot het bewijs van vrijstelling (Stb. 414) is gewijzigd in verband met de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen. De registratie van bromfietsen brengt geen wijziging in de verplichting tot verzekering voor deze voertuigen overeenkomstig de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. Wel treedt er een wijziging op in de verzekeringsvorm. Op dit moment is de verzekering voertuiggebonden en gaat deze bij verkoop van het voertuig over op de volgende eigenaar. Dit zal na de kentekening van brom- en snorfietsen veranderen in die zin dat de verzekering gekoppeld wordt aan de geregistreerde eigenaar/houder van het voertuig. Zulks komt overeen met de regeling zoals deze thans reeds geldt voor de andere gekentekende motorrijtuigen. Omdat de verzekering niet langer voertuiggebonden is vervalt voor bromfietsen de verplichting tot het voeren van het zogenaamde verzekeringsplaatje. In het besluit zoals dit luidde voor de inwerkingtreding van het onderhavige besluit werden gehandicaptenvoertuigen gelijkgesteld met bromfietsen. In het kader van de registratie van bromfietsen is dit niet het geval, hetgeen betekent dat gehandicaptenvoertuigen nog steeds moeten zijn voorzien van een verzekeringsplaatje. Daarnaast moet ook een fiets met trapondersteuning, net als voorheen, zijn voorzien van een verzekeringsplaatje. Artikelsgewijs Artikel I Bromfietsen behoeven niet langer te zijn voorzien van een verzekeringsplaatje. Dit geldt niet voor gehandicaptenvoertuigen en fietsen met trapondersteuning. Deze voertuigtypen moeten wel zijn voorzien van een verzekeringsplaatje. In het gehele besluit is de term bromfiets dan ook vervangen door gehandicaptenvoertuig of fiets met trapondersteuning. Artikel II Na de inwerkingtreding van dit besluit zullen geen fabrikanten- of handelaarsbewijzen W.A.M. (bromfietsen) of fabrikanten- of handelaarsbewijzen W.A.M. (andere niet-kentekenplichtige motorrijtuigen dan bromfietsen) meer worden afgegeven. Bewijzen reeds afgegeven voor de inwerkingtreding van dit besluit blijven echter geldig tot vijf jaar na datum van afgifte. Vijf jaar is de normale geldigheidsduur. De bewijzen zijn echter niet meer van toepassing op bromfietsen, omdat deze na kentekening op een andere wijze behoren te zijn verzekerd. Artikel III Voor iedere individuele bromfiets blijft de oude situatie van toepassing, totdat het voertuig is gekentekend. Artikel IV Dit besluit treedt in werking op het tijdstip waarop de wet van 12 mei 2005 tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en enkele andere wetten in verband met de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen alsmede vaststelling van overgangsbepalingen in verband daarmee (Stb. 281) in werking treedt. De Minister van Verkeer en Waterstaat, K. M. H. Peijs De Minister van Justitie a.i., G. Zalm

Publicatie aanvragen

4 + 10 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20061562 ST [electronic version only]
Uitgave

Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden, (2005), No. 405, 8 p. - ISSN 0920-2064

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.