Betonnen geleideconstructies : verschillen bij een aanrijding tussen het General Motors- en New Jersey-profiel.

Auteur(s)
Schoon, C.C.
Jaar
Samenvatting

In dit artikel worden de verschillen bij aanrijdingen tussen twee typen betonnen geleideconstructies besproken, nl. die met het General Motors-profiel en die met het New Jersey-profiel. Deze in de Verenigde Staten ontwikkelde afschermingsvoorzieningen worden in een aantal landen, waaronder inmiddels ook verschillende Europese landen (bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland, België), toegepast in de middenberm van autosnelwegen en in mindere mate in de zijberm. In Nederland wordt de betonnen constructie voornamelijk toegepast in tunnels en tunnelbakken. Tot voort kort betrof dit uitsluitend het General Motorsprofiel. Uit de Verenigde Staten kwamen echter berichten dat dit profieltype bij aanrijdingen ongunstiger werkt dan het New Jersey-profiel. Dit was de aanleiding voor de Dienst Verkeerskunde van Rijkswaterstaat de SWOV te verzoeken hier voor de Nederlandse situatie onderzoek naar te verichten. Ook diende onderzocht te worden in hoeverre het profiel te verbeteren is. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

19 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20170620 ST [electronic version only]
Uitgave

Verkeerskunde, Vol. 38 (1987), No. 1, p. 24-27, 2 ref.

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.