Betrokkenheid en de effectiviteit van massa-mediale voorlichtingscampagnes gericht op gedragsbeïnvloeding.

Auteur(s)
Nelissen, W.J.A. Dupont, H.J.M. & Bartels, G.C.
Jaar
Samenvatting

Veel voorlichtingscampagnes, bedoeld om een verandering van attitude en gedrag te bewerkstelligen, zijn in eerste instantie gericht op kennisvermeerdering. De effectiviteit van dergelijke campagnes is niet in alle gevallen optimaal. Een verschil in de wijze van informatieverwerking tussen laag- en hoogbetrokkenen zou een verklaring hiervoor kunnen zijn. In dit onderzoek wordt ervan uitgegaan dat de meestal veronderstelde ontwikkeling kennis —> houding —> gedrag eigenhijk alleen optreedt bij hoogbetrokkenen en dat bij laagbetrokkenen de volgorde afwijkend zou kunnen zijn. Over de volgorde bij de hoogbetrokkenen konden slechts onder voorbehoud uitspraken worden gedaan. Het onderzoek werd uitgevoerd op een moment dat (bij hoogbetrokkenen) al veel ontwikkelingen hadden plaatsgevonden. Bij laagbetrokkenen doen zich daarentegen inderdaad ontwikkelingen voor die afwijkend zijn van de volgorde kennis —> houding —> gedrag. De volgorde gedrag —> kennis —> houding lijkt de opgetreden ontwikkelingen hier beter weer te geven. De gevonden resultaten leiden tot de conclusie dat bij laagbetrokkenen, kennisvermeerdering niet het eerste campagnedoel zal moeten zijn. (A)

Publicatie aanvragen

4 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
961405 ST [electronic version only]
Uitgave

In: Recente ontwikkelingen in het marktonderzoek : jaarboek van de Nederlandse Vereniging van Marktonderzoekers NVvM 1993-'94, 11 p., 9 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.