Gemeenten kunnen door uitgekiende belastingheffing een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Eén van de slimme groene belastingmaatregelen betreft de differentiatie van parkeertarieven naar milieuprestatie van het voertuig. Diverse gemeenten (o.a. Amsterdam, Tilburg en Nijmegen) hebben interesse getoond in gedifferentieerde par-keertarieven. Om gemeenten in de gelegenheid te stellen een dergelijke vergroeningsmaatre-gel ook daadwerkelijk in te voeren, zal de Gemeentewet worden aangepast. Ten behoeve van deze aanpassing was inzicht in de verwachte milieueffecten gewenst. CE heeft deze milieuef-fecten in kaart gebracht. Via differentiatie in de parkeerbelasting kan het gebruik van schone auto’s in de stad worden gestimuleerd en vuile auto’s worden ontmoedigd. Uit het onderzoek van CE blijkt dat de on-derzochte maatregel leidt tot een aanzienlijke reductie van PM10 en NOx emissies bij de doel-groepen vergunninghouders en bezoekers, respectievelijk 3-11% en 1-3%. De omvang van de reductie ten opzichte van de totale verkeersemissies bleken in dit onderzoek enigszins beperkt (0,3-1,1% PM10-reductie en 0,1-0,3% NOx-reductie). (Author/publisher)
Samenvatting