Binnen het collectief vervoer valt veel te winnen als gemeenten volop ruimte geven aan particulier initiatief.

Auteur(s)
Gommers, F. Peerdeman, M. & Sloot, M.
Jaar
Samenvatting

Bezuinigingen zorgen voor steeds minder publieke middelen om onrendabele openbaar vervoerlijnen overeind te houden. Het schrappen van deze lijnen betekent dat reizigers te maken krijgen met een schraler vervoersaanbod. In dergelijke ‘dunne’ gebieden ontplooien burgers steeds vaker eigen initiatieven om mensen te ondersteunen in hun vervoersvraag. Vanuit sociale betrokkenheid wordt kleinschalig maatwerk georganiseerd dat beter aansluit bij de vervoersvraag dan een overheid zou kunnen. Binnen het collectief vervoer zou de overheid zich veel meer moeten bezighouden met de vraag hoe zij de 'kracht van burgers' kan mobiliseren en ondersteunen, in plaats van alles alleen te willen doen. Dit vraagt wel om een andere manier van denken en doen. XTNT heeft hiervoor een aantal handvatten en gaat graag de discussie aan over hoe de overheid hier op in kan spelen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 11 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20131856 r ST [electronic version only]
Uitgave

In: Nationaal verkeerskundecongres 2013, Brabanthallen, ’s-Hertogenbosch, 6 november 2013 : papers en presentaties, 4 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.