Brabant in-car II : wat zijn de resultaten : eindrapport. In opdracht van Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, Provincie Noord-Brabant, en Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Een goede bereikbaarheid, mobiliteit en leefbaarheid zijn essentieel voor de ontwikkeling van Noord-Brabant. Technologische innovatieve ontwikkelingenkunnen hieraan een grote bijdrage leveren. Deze gedachte lag aan de basis van de subsidieregeling Brabant in-car, die tot doel had bedrijven uit de regio aan te zetten tot het ontwikkelen van in-car technologie gericht op bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. Idee daarbij is dat automobilisten onderweg, of voordat hun reis begint, informatie krijgen die kan aanzetten tot gedragsverandering. Het succes van Brabant in-car I In de eerste fase van de subsidieregeling hebben het Rijk, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven een bedrag van € 600.000 samengebracht. Vijf consortia (zes projecten) hebben gebruik gemaakt van de subsidieregeling en in de periode 2008-2009 hun proefprojecten ontwikkeld en uitgevoerd. De subsidieregeling is in 2010 geëvalueerd door DHV. Hieruit bleek dat de subsidieregeling in ruime mate heeft opgeleverd wat beoogd was. De betrokken bedrijven en overheden waren enthousiast over de aanpak en de resultaten. aar aanleiding van de evaluatie hebben de subsidiënten besloten tot een tweede fase van Brabant in-car waarin de focus minder op demonstratie van technologie ligt, maar meer op het opschalen van technologie naar grootschalige marktintroductie. Het hoofddoel van de tweede fase van de subsidieregeling Brabant in-car is ‘het stimuleren van innovaties die gericht zijn op het veranderen van gedrag van weggebruikers door middel van in-car aangeboden informatieprikkels’. De subsidieverstrekkers willen graag weten wat de effecten van deinformatieprikkels zijn op gedragsverandering en willen deze meten en analyseren. Tevens wil men weten wat de mogelijke effecten zijn voor de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid. In Brabant in-car II is aan vier projecten subsidie toegekend, in totaal 2 miljoen euro. De rijksbijdrage is afkomstig van het ministerie van I&M. De consortia dragen zelf ook financieel bij aan de projecten, in totaal zo’n 3 miljoen euro. Voor de vier projecten samen was daarmee 5 miljoen euro beschikbaar, gemiddeld ruim 1,2 miljoen euro per project. De projecten zijn op 6 juli 2011 gestart en hebben hun resultaten gepresenteerd op een bijeenkomst in Helmond in december 2012. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20130638 ST [electronic version only]
Uitgave

Deventer, Goudappel Coffeng GC, 2013, 20 p.; Kenmerk SRE085/Bqp/0939

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.