Bromfiets op rijbaan : nadere uitwerking vier invoeringsvarianten.

Auteur(s)
Vliet, P. van
Jaar
Samenvatting

Al geruime tijd loopt de discussie over de plaats van de bromfiets op de weg. In dat kader is sinds 1991 een proef gaande waarbij bromfietsers in plaats van het verplichte fietspad de rijbaan moeten gebruiken. De eerste resultaten van de proef zijn bemoedigend. Zo lijken bromfietsers veiliger uit te zijn als zij de rijbaan gebruiken in plaats van het verplichte fietspad. In het eerste jaar van de proef was het aantal letselslachtoffers op de proeftrajecten in twee van de drie gemeenten meer dan gehalveerd. Ter verhoging van de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten is besloten de duur van de proef uit te breiden tot 3 jaar. Verwacht wordt dat meer definitieve uitspraken over de verkeersveiligheidsconsequenties van maatregel kunnen worden gedaan in de loop van 1995. Over eerste resultaten van de proef is gerapporteerd door de SWOV in het rapport Bromfietsers op de rijbaan; R-93-39. Aansluitend daarop is door AW een cover- nota opgesteld (P. van Vliet, d.d. 26 november 1993). Mede op grond van de eerste positieve resultaten is reeds het traject in gang gezet voor de aanpassing van de regelgeving en is reeds een voorkeursvariant voor de invoering van de maatregel Bromfiets Op de Rijbaan (BOR) door Rijkswaterstaat op hoofdlijnen uitgewerkt. Tijdens een overleg met vertegenwoordigers van het IPO en het VNG is echter de verwachting uitgesproken dat problemen zijn te verwachten bij een eventuele snelle invoering van Bromfiets Op Rijbaan. Het rijkswaterstaatsvoorstel heeft namelijk tot gevolg dat in die gevallen waarin de bromfietser toch het fietspad moet blijven gebruiken, de huidige verkeersborden in een zeer korte tijd vervangen moeten worden door nieuwe verkeersborden. De voorkeur gaat uit naar een variant waarbij de wegbeheerders zelf kunnen bepalen wanneer zij bromfietsers naar de hoofdrijbaan verwijzen. Daarvoor zijn door de vertegenwoordigers van het VNG en het IPO drie mogelijke varianten aangedragen. AW is gevraagd deze varianten en de rijkswaterstaatsvariant onderling te vergelijken en te toetsen op een aantal criteria. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
942513 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 1994, 28 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.