Bromfietsers : ongevalbetrokkenheid en maatregelen : literatuurstudie en ongevallenanalyse.

Auteur(s)
Vesentini, L. & Bos, K.
Jaar
Samenvatting

Mopeds have, in comparison to other transport modes, a high accident risk. Unfortunately, the knowledge in Flanders concerning use of mopeds and their risks are limited. To enhance the knowledge about the accident involvement of mopeds, literature is studied and Flemish accident data are analysed. Specifically accident involvement is being studied in relation with type of moped, sex and age, as well as the accident involvement in relation to severe accidents. Under bath weather conditions (leading to less visibility of mopeds) the risk to be involved with an accident increases, as well as the risk of being seriously injured. Overall, the accident risks are higher for men and young moped drivers in comparison to women respectively older moped drivers. Based on the results of the accident analysis, it seems that men and young moped drivers are more often involved in accidents related to risk behaviour. Women and elderly have more problems with controlling the vehicle and reacting adequately in complex traffic situations. It is not possible to determine the accident risk for type of moped. Though, looking at the accident involvement, it seems that mopeds type A (light-mopeds, 25km/h) have more problems with controlling the vehicle and reacting adequately in complex traffic situations, and mopeds type B (45km/h) are more often involved in accidents referring to risk behaviour. Furthermore, it is remarkable that children aged 14-15 are proportionally very often involved in accidents referring to risk behaviour and inexperience, while they are at this age not allowed to drive mopeds. To decrease the accident involvement of mopeds, measures are needed who anticipate on the above mentioned aspects. In the report an overview is given of possible measures and their effectiveness. For some measures the effectiveness is not (sufficiently) known. Furthermore, a part of the presented measures are only effective when combined with enforcement and education. When the results from the literature study and the accident analyses are matched to the presented measures, recommendations towards policy emphasis the improvement of the driver education of mopeds and the practical test, confirm the GDE(Goals for Driver Education)-matrix. In this matrix the behaviour levels are placed in an hierarchical line and in combination with the essential elements of the driver education. This means that in the driver education also attention is given to risk behaviour, vehicle control and anticipating to complex traffic situations. Also enforcement is needed in the battle against tuned up mopeds and the illegal moped driving of 14-15 year olds. Furthermore, enhancing the visibility of mopeds, lowering the alcohol limit, raising the minimum age for riding a moped and introducing a registration plate can help to decrease the accident risk of mopeds. Towards research, it is recommended to study the effectiveness of a number of measures presented in the report. To refine the knowledge concerning accident involvement and accident risk in relation with type of moped, more studies should make a distinction in type of moped. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Bromfietsers kennen in vergelijking met andere weggebruikers een hoog ongevalrisico. Toch is de kennis in Vlaanderen omtrent bromfietsgebruik en de hieraan verbonden ongevalrisico’s zeer beperkt. Daarom wordt, middels een beperkte literatuurstudie en een ongevallenanalyse op basis van de Vlaamse ongevallendata, getracht een beeld te schetsen van de ongevalbetrokkenheid van bromfietsers. Hierbij is gekeken naar het verschil in ongevalbetrokkenheid tussen bromfietsklasse, geslacht en leeftijd. Ook is bestudeerd wie de grootste betrokkenheid kent in ernstige ongevallen en in welke situaties. Hieruit blijkt dat slechte weersomstandigheden (waardoor men als bromfietser slechter zichtbaar is) het risico verhogen om bij een bromfietsongeval betrokken te raken, en ook de kans op een ernstig ongeval wordt groter. Mannen en jongeren hebben in verhouding een groter ongevalrisico dan respectievelijk vrouwen en ouderen. Op basis van de gevonden resultaten bestaat sterk de indruk dat mannen en jongeren meer betrokken zijn in ongevallen die wijzen op risicogedrag. Vrouwen en ouderen lijken meer moeite te hebben met voertuigbeheersing en de complexiteit van bepaalde verkeerssituaties. Er kunnen geen risicocijfers berekend worden naar bromfietsklasse toe. Wel lijken we uit de ongevallenanalyse te kunnen afleiden dat bromfietsers klasse A, betrokken in een ongeval, meer problemen kennen met voertuigbeheersing en bromfietsers klasse B meer ongevallen kennen ten gevolge van het stellen van risicogedrag. Voorts valt op dat 14-15 jarigen, ook al is hen dit wettelijk nog niet toegestaan, proportioneel zeer vaak in bromfietsongevallen betrokken raken die daarbij lijken te wijzen op gebrek aan rijervaring en risicogedrag. Om de ongevalbetrokkenheid van bromfietsers te verminderen, zijn maatregelen nodig die op bovengenoemde aspecten inspelen. In het rapport wordt een overzicht gegeven van verschillende maatregelen en hun effectiviteit. Van een aantal maatregelen is de effectiviteit echter (onvoldoende) gekend. Voorts is gebleken dat een deel van de gepresenteerde maatregelen enkel effectief kunnen zijn, indien zij voldoende ondersteund worden door een goede handhaving, regelgeving, sensibilisatie en/of draagvlak. Worden de resultaten uit de literatuurstudie en ongevallenanalyse gekoppeld aan de mogelijke maatregelen, dan wordt als aanbeveling naar het beleid toe de nadruk gelegd op het verbeteren van de rijopleiding en het rijexamen, conform de GDE(Goals for Driver Education)-matrix. In deze matrix worden de gedragsniveaus in een hiërarchische lijn geplaatst en in combinatie gebracht met de noodzakelijke elementen binnen de rijopleiding. Dit betekent dat ook het stellen van risicogedrag, voertuigbeheersing en het omgaan met complexe verkeerssituaties elementen zijn die in de rijopleiding aan bod komen. Ook dient een intensief handhavingsbeleid gevoerd te worden tegen het opdrijven van bromfietsen en het illegaal berijden van de bromfiets door de jeugdige 14- 15 jarigen. Voorts kunnen het verhogen van de zichtbaarheid van de bromfietser, het verlagen van de alcohollimiet, het verhogen van de minimumleeftijd en de invoering van een nummerplaat maatregelen zijn die de kans op een (ernstig) ongeval doen verminderen. Naar onderzoek toe wordt aanbevolen om de effectiviteit van een aantal maatregelen, beschreven in het rapport, nader te bestuderen, zodat meer gefundeerde uitspraken gedaan kunnen worden naar het beleid toe. Tevens dient in toekomstig onderzoek een onderscheid gemaakt te worden tussen bromfietsen klasse A en bromfietsen klasse B. Op die manier kan een zuiverder beeld ontstaan van de ongevalbetrokkenheid en het ongevalrisico van beide bromfietsklassen. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

12 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 37504 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2006, 128 p., 57 ref.; Rapportnummer RA-2006-98

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.