"Bundelen, verknopen en andere lastige keuzes" : Regionale Nota Mobiliteit Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN).

Auteur(s)
Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) (samenst.)
Jaar
Samenvatting

De Stadsregio Arnhem Nijmegen (KAN) kiest nadrukkelijk voor het stimuleren en uitvoeren van projecten die de regionale bereikbaarheid verbeteren. Deze projecten worden financieel ondersteund vanuit de regionale middelen. Dit leidt tot een investeringsimpuls voor de komende jaren gericht op twee beleidskeuzes. Beleidskeuze: bundelen van vervoersstromen De regionale bereikbaarheid verbeteren betekent die projecten uitvoeren die zich richten op het faciliteren van de grote regionale vervoersstromen. Dit zijn vooral de stromen die goed zijn te bundelen op de regionale corridor en op de radialen. Dit zijn bijvoorbeeld projecten op de regionale corridor tussen A50, A73, tweede stadsburg Nijmegen, A325, de Pleyroute en A12. Het regionaal openbaar vervoer (RegioRail) vervult een belangrijke functie binnen deze regionale corridor. Versterking van de netwerken openbaar vervoer (trein en bus), vindt plaats waar verdere uitbreiding van de infrastructuur voor het autoverkeer niet of beperkt mogelijk is. Inzetten op een goed (hoogwaardig) openbaar vervoernet en de exploitatie daarvan is dan hoofdzaak Dit betekent een keuze voor een netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer vooral gericht op de grote reizigerstromen. Dit betekent een trendbreuk in het traditioneel denken over openbaar vervoer. Voor het aanbieden van een minimale mobiliteitsvoorzieningen gaat de stadsregio op zoek naar nieuwe en innovatieve openbaar vervoerssystemen. Het bundelingsprincipe kan ook voor het ontwikkelen van een meer duurzaam logistiek en distributiesysteem worden toegepast. Onderzoek over dit onderwerp stimuleert de stadsregio actief. De stadsregio richt zich op de projecten die de doorstroming op het regionale wegennet verbeteren en om daarmee de Regionale Ruit beter haar functie te laten vervullen. Betere benutting van de bestaande infrastructuur zal ook op de langere termijn een belangrijke bijdrage leveren aan de regionale bereikbaarheid. Dynamisch verkeersmanagement zoals dat op dit moment gebeurt met BBKAN! zal ook in de toekomst een belangrijke rol hierbij blijven spelen. De ontwikkeling en aanpassing van de zwakke schakels in het netwerk wordt ondersteund, maar zal vooral door samenwerking met de eigenlijke wegbeheerders worden vormgegeven. Beleidskeuze: optimaliseren ketenmobiliteit Er wordt in deze nota nadrukkelijk gekozen voor de interne bereikbaarheid van de stadsregio. De meerwaarde van het hoogwaardig openbaar vervoerssysteem moet verder worden benut: daar is nog capaciteit om de groei op te vangen. Deze meerwaarde komt tot stand door afstemming op en verknoping met andere netwerken: auto, fiets en bus/trein. De ontwikkeling van de vervoersknopen is hierbij van groot belang. De stadsregio legt het accent bij het vergemakkelijken van de overstap van bus op trein, maar ook van fiets en auto naar openbaar vervoer (P&R en fietsenstallingen). Enerzijds door het verbeteren van de overstap op de knooppunten en anderzijds door de serviceconcepten en het afstemmen van de verschillende openbaar vervoerexploitaties. De verbetering van de overstappunten is belangrijk in de regionale corridor, de radialen en in het landelijke gebieden (fiets en auto). De stadsregio voert een actief beleid om aantrekkelijke alternatieven voor het autogebruik aan te bieden, met name op de drukke verkeersassen (bijv. Arnhem-Nijmegen of Zevenaar-Arnhem). Ook het regionale fietsnetwerk dient op orde te zijn en dit netwerk dient te worden verknoopt met een regionaal netwerk van recreatieve fiets- en wandelvoorzieningen. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

3 + 14 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20070168 ST [electronic version only]
Uitgave

Nijmegen, Stadsregio Arnhem Nijmegen, 2006, 31 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.