Categorisering rijkswegen : methodiek en consequenties : eindrapport.

Auteur(s)
Overkamp, D.
Jaar
Samenvatting

Sinds de herverdeling van wegen in 1988 maken de rijkswegen in beginsel deel uit van het landelijk hoofdwegennet. Dit netwerk van rijkswegen (bijlage 1, kaart 3) met een lengte van 3.227 km bestaat uit circa 2.250 km autosnelweg en circa 977 km niet-autosnelweg. De niet-autosnelwegen zijn voor een belangrijk deel enkelbaans (circa 760 km). Het resterende deel is dubbelbaans (circa 217 km). Op de niet-autosnelwegen vinden relatief veel ernstige ongevallen plaats. Het Duurzaam Veilig beleid is erop gericht om ook op deze wegen de veiligheid te verbeteren. Bij het bepalen van de benodigde maatregelen per weg, is de functie van die weg binnen de algehele wegenstructuur een belangrijk uitgangspunt. Conform het ‘Startprogramma Duurzaam Vellig’ moeten Gemeenten, Waterschappen, Provincies en Rijk hun wegen uiterlijk in 2000 hebben gecategoriseerd. Het handboek ‘Categorisering van Wegen op Duurzaam Veilige basis’ (CROW-publicatie 116) dient daarbij als leidraad te worden gehanteerd. Dit impliceert dat ook Rijkswaterstaat dit jaar nog de functie van alle rijkswegen moet vaststellen aan de hand van eenduidige criteria en het resultaat moet vastleggen in een categoriseringsplan. Voorliggend onderzoek levert hiervoor de nodige bouwstenen en mondt uit in een concept categoriseringsplan. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 14 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20012014 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2000, 56 p. + app. + krtn.; dossier R0933-01.001 / registratienummer LVEE2000.1196

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.