Concessieomvang en marktwerking in het regionale openbaar vervoer.

Auteur(s)
Amerongen, R. van & Ham, J.C. van
Jaar
Samenvatting

Size of concession and competition in regional public transportation. With the Wp2000 the government introduced competition with tendering in the regional public transport market. If, at least, five companies would participate competition is considered a success. However, on the regional public transport market there are currently only two dominant companies. The present regulation (general competition laws as well as Wp2000) cannot stop this and regional government, which provide the concessions, seems to take no responsibility for the future of competition either. The tendency of large(r) concessions, based on arguments of efficiency of transportation, makes entry of new market players difficult. There seems to be a negative relationship between the size of the concession and competition. Since the Wp2000, the total number of concessions was reduced by 10 because some concessions were combined or put up for tender simultaneously. When we compare the Dutch transport market with markets in other countries, we notice a more advanced approach. Point of concern, however, is the lack of small companies to compete on the market. Because of this, the government should play a larger role as regulator and have to make use of the extra restrictions (in Wp2000). Regulation of competition is important for the market and will prevent dominant players to control the market. Only then the market will look like a competitive market and the government can limit its supervision. Due to these restrictions the tendency of larger concessions can be stopped. Government, or other governmental bodies, should also have a clear view on market(power). Finally, Connexxion should sell its share in Hermes and Syntus before the government will sell its share in Connexxion. (Author/publisher) Nederlands abstract: Met de inwerkingtreding van de Wp2000 werd concurrentie om de weg ingevoerd. Als er op aanbestedingen tenminste 5 zelfstandige vervoerders inschreven zou er sprake van concurrentie zijn. Op de regionale openbaar vervoermarkt zijn echter slechts twee dominante bedrijven actief. De huidige regelgeving (Mededingingswet en Wp2000) voorkomt dat niet. De regionale concessieverleners nemen daarbij geen verantwoordelijkheid om marktwerking op de lange termijn mogelijk te maken: er is namelijk een tendens naar omvangrijkere concessies (vervoerkundig argument) en mede daardoor wordt het voor potentiële toetreders steeds moeilijker om de markt te betreden. Er lijkt een negatief verband tussen de omvang van de concessies en de concurrentiedruk. Sinds de invoering van de Wp2000 is het totaal aantal concessies met meer dan tien afgenomen en worden concessies soms ook gezamenlijk aanbesteed. Ondanks dat de Nederlandse openbaar vervoermarkt het niet zo slecht doet in vergelijking met het buitenland, ontbreken er in Nederland kleine partijen om de markt open te breken. Deze partijen beperken zich tot de ‘kleine’ concessies. Om toch de marktwerking te bevorderen dient de centrale overheid een grotere rol te spelen en aanvullende voorwaarden aan concessies (in de Wp2000) te stellen. Door deze aanvullende regels zou de tendens van omvangrijkere concessie gestopt moeten worden. Daarnaast moet een sterkere toezichthoudende rol worden ingenomen, waarmee een beter beeld van de markt(macht) mogelijk is en het lange termijn perspectief in de gaten kan worden gehouden. Als laatste zou Connexxion haar aandeel in Hermes en Syntus moeten afstoten. De sectorspecifieke marktmachtsartikelen moeten voorlopig als ‘stok achter de deur’ gehandhaafd blijven. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

4 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051732 d15 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Uitgave

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 4, p. 1209-1228, 14 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.