Conflictvrije verkeerslichten : effecten op verkeersveiligheid. Deel 2: Analyse van Vlaamse data.

Auteur(s)
Dreesen, A. & Nuyts E.
Jaar
Samenvatting

Traffic signals with permissive or protected left turn phasing. Effects on traffic safety. Part 2: Data analysis in Flanders, Belgium. Intersections are places in the traffic network where the potential for conflicts is high. Specific infrastructural measures can be taken to organise and bring structure at these points. One of these measures is the installation of traffic signals. Signalisations at intersections provide a separation of traffic flows in time. Different types of signalisation can be distinguished what the phasing for left turning vehicles is concerned. An intersection with a permissive left turn phase means there is no exclusive phase for left turning traffic, which must use gaps in oncoming traffic to turn left. At a fully protected left turn, vehicles turning left get an exclusive phase to turn left. There is no oncoming traffic that has to be given way. Partly protected signals have a fully protected left-turn for at least one intersection approach, but not for all of them. In this report the effects of two types of traffic signals on the number of accidents are calculated: fully protected left turn signals and partly protected left turn signals, compared to permissive left turn signals. By using a comparison group, we corrected both for the general trend of the accidents and for regression to the mean. To get a more general estimate of the effect of protected left turn signals, the results of the locations were grouped in a meta-analysis. For the installation of fully protected left turn signals, we found a significant decrease of -30% for all injury accidents (95% confidence interval [-42%, -16%]). For accidents with severely or deadly injured victims, a significant decrease of -45%, [-66%, -11%] was found. The installation of partly protected left turn signals resulted in a non-significant decrease of the injury accidents of -10% (95% confidence interval [-33%, +22%]). For accidents with severely or deadly injured victims, a significant decrease of -54% ([-77%, -5%]) was found. The effects on distinct types of accidents were different: both for fully and partly protected signals the number of rear-end accidents increased and the number of left-turn accidents decreased. These results on Flemish data are comparable with the effects presented in international literature. A lognormal regression revealed no variables that influenced the effect of fully protected left turn signals. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Kruispunten zijn plaatsen in het verkeersnetwerk waar zich veel potentiële conflicten voordoen. Om deze plaatsen te organiseren en te structureren, worden vaak specifieke maatregelen genomen. Eén van deze maatregelen zijn verkeersregelinstallaties. Verkeersregelinstallaties of VRI zorgen er voor dat de verschillende verkeersstromen in tijd gescheiden worden. In dit rapport worden conflictvrije verkeerslichten in het bijzonder onderzocht. Volledig conflictvrij betekent dat er voor alle toekomende verkeersstromen, het links afslaan beveiligd kan gebeuren, dus dat er geen tegemoetkomend verkeer is als men links afslaat. Half conflictvrij zijn kruispunten waarbij niet alle armen volledig beveiligd zijn voor het links afslaan. Meestal betreft het een beschermde hoofdrichting en een niet-beschermde zijrichting. We berekenen het effect van het invoeren van half conflictvrije verkeerslichten en van volledig conflictvrije verkeerslichten op het aantal ongevallen. Door het gebruik van een vergelijkingsgroep werd in de berekening gecorrigeerd voor de algemene trend van de verkeersongevallen en voor regressie naar het gemiddelde. De resultaten van de verschillende locaties werden in een meta-analyse samen genomen om een algemenere en dus beter extrapoleerbare schatting te maken van de effectiviteit van zowel volledige als half conflictvrije verkeerslichten. In de meta-analyse vinden we voor alle ongevallen op kruispunten waar een volledig conflictvrije regeling ingevoerd werd, een significante daling -30% (95% betrouwbaarheidsinterval [-42%, -16%]). Het aantal ongevallen met doden of zwaargewonden daalt zelfs met -45% (95% betrouwbaarheidsinterval [-66%,-11%]). Ook het invoeren van half conflictvrije verkeerslichten beïnvloedt de verkeersveiligheid gunstig. Het totale aantal ongevallen daalt (niet significant) met -10% (95% betrouwbaarheidsinterval [-33%,+22%]. Het effect op ongevallen met doden of zwaargewonden is wel significant: dit daalt met -54% (95% betrouwbaarheidsinterval [-77%, -5%]). Het effect op de verschillende typen ongevallen verschilt tussen de types: zowel voor volledig als half conflictvrije regelingen stijgt het aantal kop-staart-botsingen en daalt het aantal linksaf-ongevallen. Deze resultaten op basis van Vlaamse data komen overeen met de literatuur. Met een lognormale regressie werden geen factoren gevonden die bepalend zijn voor het effect van het invoeren van volledig conflictvrije verkeerslichten. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

3 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 35297 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2006, 44 p., 32 ref.; Rapportnummer RA-2005-79

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.