De definitie van risico-indicator ‘veilige verkeersdeelnemers’

Op weg naar bruikbare risico-indicatoren voor verkeersveiligheid
Auteur(s)
Kennisnetwerk Strategisch Plan Verkeersveiligheid SPV
Jaar

Een belangrijke voorwaarde voor verkeersveiligheid is dat mensen zelf op een veilige manier deelnemen aan het verkeer. Om de veiligheid van het verkeerssysteem te kunnen meten, is het daarom belangrijk om te weten wat het aandeel ‘veilige verkeersdeelnemers’ in het verkeer is.
Het aandeel veilige verkeersdeelnemers is een belangrijke risico-indicator voor verkeersveiligheid. Dat begint met de vraag: welk gedrag bepaalt of iemand een ‘veilige verkeersdeelnemer’ is? Op basis van wetenschappelijk onderzoek kunnen we die vraag beantwoorden door te kijken naar vier indicatoren of risicofactoren:
1. Nuchtere bestuurders (niet onder invloed van alcohol, drugs of medicijnen);
2. Gebruik van beveiligingsmiddelen (gordel, helm, kinderzitje);
3. Lichtvoering;
4. Aandacht bij het verkeer (geen gebruik van mobiel elektronisch apparaat en niet te vermoeid om te rijden).
Door te meten hoe verkeersdeelnemers op deze factoren scoren, krijg je dus inzicht in het aandeel veilige verkeersdeelnemers binnen de gemeente of provincie. Dat is overigens nog niet zo eenvoudig. Hoe meet je bijvoorbeeld zoiets als ‘aandacht bij het verkeer’? Welke data zijn daarvoor nodig? En niet te vergeten: welke (politieke) afwegingen en prioriteiten zijn er om tijd en geld te steken in het meten van specifieke risico-indicatoren? Al met al is er nog veel onderzoek en discussie nodig om exact te kunnen bepalen wanneer verkeersdeelnemers ‘veilige verkeersdeelnemers’ zijn: risico-indicatoren zijn continu in ontwikkeling.

Pagina's
11
Bibliotheeknummer
20220113 ST [electronic version only]
Uitgave

KN SPV 2021-2

Gepubliceerd door
Kennisnetwerk Strategisch Plan Verkeersveiligheid SPV, [s.l.]

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.