De Gelderse verkeersonveiligheid in 2005.

Auteur(s)
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland ROVG
Jaar
Samenvatting

Het ROVG heeft in samenwerking met de provincie Gelderland een nieuwe folder met verkeersonveiligheidsgegevens uitgebracht. Het doel van deze folder is om belangstellenden snel inzicht te verschaffen in de omvang, de ontwikkeling en de belangrijkste kenmerken van de verkeersonveiligheid in Gelderland. De folder bevat gegevens over geregistreerde verkeersslachtoffers (doden en ziekenhuisopnamen) in Gelderland t/m 2005. Dit zijn op dit moment de meest actuele gegevens. Behalve gegevens over slachtoffers wordt ook aandacht gegeven aan alcoholgebruik, gordeldracht en rijsnelheden. Enkele opvallende zaken uit de folder: • De cijfers van 2005 laten een beperkte daling zien van zowel het aantal doden als het aantal ziekenhuisopnamen. In 2004 bedroeg het aantal doden 125 en het aantal ziekenhuisopnamen 1381. In 2005 was dit teruggelopen tot 109 respectievelijk 1362. De daling in 2005 is dus beperkt, maar de zeer forse daling die in 2004 optrad is in ieder geval vastgehouden. • Ook over een langere periode gezien is de ontwikkeling van de verkeersonveiligheid gunstig te noemen. Ten opzichte van 1986 ligt het aantal doden en ziekenhuisopnamen tezamen in 2005 meer dan 30% lager. Nog gunstiger is het beeld wanneer deze ontwikkeling wordt afgezet tegen de toegenomen mobiliteit. Het verkeersrisico (het aantal doden en ziekenhuisopnamen per reizigerskilometer) nam in de periode 1986-2005 af met ruim 50%! • In de folder is nu ook een opsplitsing naar wegbeheerder opgenomen. Hieruit blijkt dat in 2005 65% van de doden en ziekenhuisopnamen op gemeentelijke wegen viel, 24% op provinciale wegen en 11% op rijkswegen. • In de folder is tevens informatie opgenomen over belangrijke factoren bij het ontstaan van verkeersonveiligheid. Zo is te zien dat bij meer dan 12% van de doden en ziekenhuisopnamen alcohol in het spel is. Ook snelheid is een belangrijke invloedsfactor. Zo blijkt 70% van de verkeersdoden op wegen buiten de bebouwde kom te vallen, vooral op de 80 km wegen. Binnen de kom vallen minder doden, maar het aantal ziekenhuisopnamen is daar aanzienlijk. • Het gordelgebruik vertoont de laatste jaren duidelijk een positieve ontwikkeling. Ten opzichte van 1992 steeg het gordelgebruik door voorinzittenden van 67% naar 92% in 2005. Het gebruik door achterinzittenden steeg in die periode nog sterker (van 6% naar 70%), maar kan nog verder verbeterd worden. • Uit de cijfers blijkt tevens dat ruim 35% van de doden en ziekenhuisopnamen jonger is dan 25 jaar. Vooral onder beginnende bestuurders (de 16-17 jarige bromfietser en de 18-24 jarige automobilist) vallen veel slachtoffers. Bij de fietsers valt de groep 12-15 jarigen op. • Ook onder ouderen vallen veel slachtoffers. Ruim 20% van de doden en ziekenhuisopnamen is ouder dan 55 jaar. Het betreft vooral oudere autoinzittenden en oudere fietsers. • Van de 108 provinciale trajecten waar snelheidsmetingen plaatsvinden, voldoen er 67 aan de doelstelling (minder dan 10% overtreders). Op 25 trajecten ligt het percentage overtreders tussen 10 en 20%. Op 16 trajecten ligt het percentage overtreders boven de 20%. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062074 ST [electronic version only]
Uitgave

Arnhem, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland ROVG, 2006, [24] p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.