In de hoofdrol

Componentanalyse duurzaam-veilig gedrag
Auteur(s)
Noordzij, Drs. P.C. ; Wittink, Drs. R.D. ,SWOV, ; Rooij, Drs. T
Jaar
Het huidige verkeerssysteem biedt ruimschoots gelegenheid voor gevaarlijke ontmoetingen. Dat wordt gezien als de achterliggende oorzaak van verkeersongevallen. Uit de voorstellen voor een duurzaam-veilig verkeers- en vervoerssysteem zijn vier hoofd-ontwerpregels afgeleid, om achterliggende oorzaken te bestrijden: -Geen onnodig gebruik van het verkeers- en vervoerssysteem; dat wil zeggen dat zo min mogelijk kilometers worden gereden. -Geen nodeloos gevaarlijk gebruik; dat wil zeggen, gebruik van de meest veilige voertuigen, over de meest veilige wegen, door de meest geschikte gebruikers. -Bij gebruik van het systeem geen of minder gevaarlijke ontmoetingen door zulke ontmoetingen uit te sluiten, de overblijvende ontmoetingen beheersbaar te maken voor de weggebruikers en de gebruikers te beschermen tegen letsel in geval van een botsing. -Geen storingen van het systeem of onbedoeld gebruik. Bij toepassing van de regels op het gedrag van weggebruikers blijkt dat dat gedrag vier kenmerken moet vertonen: -Gebruikers moeten begrip voor en instemming hebben met de indeling van het wegennet. Weggebruikers moeten het gevoel hebben dat voldaan wordt aan hun behoeften en op grond daarvan bereid zijn zich te houden aan de voorwaarden en beperkingen die horen bij het gebruik van de weg. -Gebruikers moeten bij verplaatsingskeuzen veiligheid voor zichzelf en voor anderen meewegen. -Gebruikers moeten beschikken over kennis en vaardigheden om met het systeem om te gaan en om rekening te houden met de belangen van andere weggebruikers. -Gebruikers moeten kunnen omgaan met noodsituaties. Nagegaan is wat de toepasbaarheid is van bestaande theorieën en modellen die gebruikt worden om verkeersgedrag te analyseren en te beïnvloeden. Geschetst is wat nodig is om de overgang te maken van het actuele verkeersgedrag naar de gewenste situatie in een duurzaam-veilig verkeers- en vervoerssysteem. Als laatste onderdeel van de opdracht is nagegaan welke vormen van gedragsbeïnvloeding nodig zijn om te zorgen voor een duurzaam-veilig gedrag van weggebruikers. De volgende conclusies zijn getrokken: -In onderwijs en opleiding moet ook aandacht worden gegeven aan verplaatsingsbehoeften en -keuzen. -Het wegennet moet zodanig ontworpen worden dat weinig uitleg en oefening nodig is. -Verkeersregels dienen uit te gaan van soorten weg en verkeerssituaties per wegsoort. -In onderwijs en opleiding moet nadruk worden gelegd op het herkennen van wegsoort en wegsituaties en op het aanleren van gedragspatronen per situatie. -In onderwijs en opleiding moet men leren om rekening te houden met anderen, zowel door het beoordelen van de gevolgen van het eigen gedrag voor anderen als door het inleven in het gedrag van anderen. Daaraan is nog toegevoegd dat: -Toezicht op en bestraffen van onveilig gedrag minder nodig zal zijn. -Maatregelen gericht moeten worden op en aangepast aan diverse groepen weggebruikers. -Voor de uitvoering van maatregelen de steun en medewerking nodig is van allerlei organisaties. -Bij het invoeren van een duurzaam-veilig verkeerssysteem extra voorlichting en bijscholing nodig is
The leading role The present traffic system offers ample opportunity for hazardous encounters, and this is viewed as the underlying cause of road accidents. The proposals given to bring about a sustainable, safe traffic and transport system represent the basis for four key regulations that have been formulated to combat the underlying causes: -Avoid unnecessary use of the traffic and transport system, i.e. minimise the number of kilometres driven. -Avoid unnecessarily hazardous road use, i.e. employ the safest possible vehicles over the safest possible road by the most suitable users. -When using the system, exclude or minimise hazardous encounters and make the remaining encounters manageable for road users; protect road users against injury in the event of a collision. -No disruptions to the system or unintended use of the system. With the application of these rules to the behaviour of road users, it has been demonstrated that such behaviour should exhibit four characteristics: -Users must have an understanding of, and agree with, the organisation of the road network. Road users must feel that their needs are being met and hence be prepared to adhere to the conditions and limitations associated with the use of the road. -When choosing modes of relocation, users must consider the inherent safety for themselves and for others. -Users must have at their disposal the knowledge and skills needed to deal with the system and take into account the interests of other road users. -Users should be able to handle emergency situations. The applicability of the existing theories and models used to analyse and influence behaviour in traffic has been investigated. A description of what is needed to make the transition from current behaviour in traffic towards the desired situation as part of a sustainable, safe transport and traffic system is given. The final part of the assignment investigates what forms of behaviour modification are needed to assure the sustainable, safe conduct of road users. The following conclusions were drawn: -Education and training courses should also devote attention to relocation needs and choices. -The road network must be designed such that little explanation and practice is required. -Traffic rules should be based on the types of road and the traffic situations per road type. -Education and training should place emphasis on the recognition of road types and road situations and on learning behavioural patterns specific to each situation. -Education and training should teach people to take others into account, both by assessing the consequence of their own behaviour for others and by helping them to understand the behaviour of others. The following is added to the above: -The need to control and punish hazardous behaviour should become less. -Measures should be aimed at and adapted to suit the various groups of road users. -The support and cooperation of all kinds of organisations is required if these measures are to be implemented successfully. -The introduction of a sustainable, safe traffic system requires extra information campaigns and supplementary training courses
Rapportnummer
R-95-49
Pagina's
137
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.