De M-factor : mobiliteit nu, straks en later.

Auteur(s)
Nijkamp, P. Heijden, R. van der Hoogendoorn, S. Bogers, E. Rietveld, P. Timmermans, H. Verhoef, E. & Brookhuis, K.
Jaar
Samenvatting

Vorig jaar is volgens de nieuwe meetmethode vast komen te staan dat files ruim twee keer zo lang zijn en twee keer zo vaak voorkomen als daarvoor was aangenomen. De economische schade wordt conservatief geschat op jaarlijks ruim een half miljard euro. Voorlopige ramingen gaan uit van 40 procent mobiliteitsstijging en een groei van het aantal auto's met nog eens 2 miljoen (nu ruim 7 miljoen). Deze cijfers staan los van de toename van het goederenvervoer. Vorig jaar werd ruim 600 miljoen ton vracht vervoerd, waarvan ruim 80% over de weg. Vuistregel is dat iedere procent economische groei anderhalf procent meer vrachtvervoer te zien geeft. Wereldwijd blijft de bevolking onstuimig groeien. In 2007 zal van de 6,5 miljard wereldburgers voor het eerst in de menselijke geschiedenis meer dan 50% in steden wonen. In Nederland is dit omslagpunt al bereikt en vindt verplaatsing grootschalig per auto plaats, maar liefst 70% gebruikt deze. Mobiliteit wordt steeds meer een schaars goed op bepaalde plaatsen en tijdstippen en daarbij zal de prijs ook blijven stijgen. Mobiliteit betekent ook uitdagingen. Door gezamenlijke aandacht voor het bevorderen van de doorstroming van het verkeer en het beter benutten van de bestaande infrastructuur zijn er ook kansen voor mobiliteit. Net zoals voor verkeersveiligheid waar de serieuze aandacht op dit gebied heeft geleid tot een afname van het aantal verkeersslachtoffers. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062311 ST
Uitgave

Delft, Connekt kenniscentrum verkeer en vervoer, 2006, 64 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.